شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#طبیعی

مهم‌ترین فواید گلاب در محصولات مراقبت از پوست

عصاره رز برای همه انواع پوستی مفید است، از پوست‌های چرب تا خشک. خاصیت ضدعفونی‌کننده، ضدالتهابی و قابض این ماده باعث می‌شود که اثربخشی آن برای پوست‌های مستعد آکنه افزایش یابد. خاصیت آنتی‌اکسیدانی و حالت نرم‌کننده طبیعی این عصاره هم به نرم‌سازی بافت پوست و افزایش مرطوب‌سازی آن کمک می‌رساند.

به گزارش آی زندگی، قدمت عصاره‌گیری از گل رز به قرن ۱۶ میلادی برمی‌گردد؛ همان زمانه‌ای که عصاره گل رز در سرزمین‌های بابل، ‌آشور، چین، مصر، روم و یونان، به‌خاطر خواص درمانی‌اش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.با توجه به افزایش محبوبیت عصاره‌های طبیعی در میان مردم جهان و استفاده از این عصاره‌ها در محصولات مراقبت از پوست، در ادامه این مطلب با مهم‌ترین فواید گل رز و عصاره گل رز در جهان مراقبت از پوست آشنا خواهیم شد.

عصاره گل رز

عصاره یا روغن گل رز خالص و طبیعی می‌تواند قیمت زیادی داشته باشد زیرا فرایند تولید این عصاره واقعا سخت است و عصاره استخراج‌شده هم نسبت به حجم گل‌ها محدود است. درواقع برای تولید حدودا هر ۳۰ میلی‌لیتر از عصاره گل رز باید ده‌ها هزار شکوفه گل رز عصاره‌گیری شوند.معمولا چند قطره از عصاره گل رز با روغن‌های حامل مانند روغن جوجوبا یا روغن آرگان ترکیب می‌شود تا این ماده به‌راحتی توسط پوست جذب گردد.عصاره رز برای همه انواع پوست مفید است، از پوست‌های چرب تا خشک. خاصیت ضدعفونی‌کننده، ضدالتهابی و قابض این ماده باعث می‌شود که اثربخشی آن برای پوست‌های مستعد آکنه افزایش یابد. خاصیت آنتی‌اکسیدانی و حالت نرم‌کننده طبیعی این عصاره هم به نرم‌سازی بافت پوست و افزایش مرطوب‌سازی آن کمک می‌رساند.

گلاب یا هیدروسول

گلاب یا هیدروسل، بخش خاصی از عصاره گل رز است که به‌واسطه ترکیب روغن و آب گل رز و در فرایند تقطیر به‌وجود می‌آید. در پایان فرایند تقطیر، روغن خالص رز در سطح بالایی قرار می‌گیرد و گلاب در لایه پایینی. اگر گلاب مورد استفاده فقط براساس یک مرتبه تقطیر شکل گرفته باشد، خاصیت بیشتری دارد. اگر در فهرست مواد تشکیل‌دهنده محصولات مراقبت از پوست با ترکیباتی مانند رز تقطیرشده (rose distillate)، هیدرولات (hydrolat) یا هیدروسول (hydrosol) مواجه شدید، یعنی از ترکیبات گلاب در محصول مورد نظر استفاده شده است. استفاده از گلاب خالص و باکیفیت می‌تواند هم مثل یک تونر پاک‌کننده و هم مثل یک محصول آبرسان عمل کند. ترکیبات این ماده با قرمزی پوست مقابله می‌کنند و سطح رطوبت پوست را متعادل می‌سازند، درحالی که آنتی‌اکسیدان‌های آن هم از پوست محافظت می‌کنند و نقش مثبتی در التیام پوست دارند.

عصاره میوه گل رز یا رزهیپ

میوه گل رز یا رزهیپ همان دانه‌های کوچکی هستند که پس از ریزش گلبرگ‌ها باقی می‌مانند. عصاره گرفته‌شده از این گیاه تا حدود ۸۹ درصد از اسیدهای چرب ضروری (ازجمله امگا-۳، امگا-۶ و امگا-۹) تشکیل می‌شود که به بازسازی و تولید کلاژن و الاستین کمک می‌کنند. ویتامین‌های A و C موجود در این عصاره هم به روشن‌سازی پوست کمک می‌رسانند، درحالی که توکوفرول‌ها و کاروتنوئیدها عملکردهای آنتی‌اکسیدانی دارند.

عصاره گل مغربی

عنصر کلیدی موجود در عصاره گل مغربی، گاما-لینولئیک اسید (GLA) است که در کنار سایر اسیدهای چرب و ویتامین E به تسکین التهابات پوستی و مرطوب‌سازی پوست کمک می‌رساند. این عصاره برای تمامی انواع پوستی مفید است، اما اثربخشی بیشتری برای پوست‌های حساس یا سالخورده دارد.

منبع: سلامت