شهر خبر

توصیه های یک پزشک عمومی؛

راهکارهای مقابله با گرمازدگی در پیاده روی اربعین

راهکارهای مقابله با گرمازدگی در پیاده روی اربعین

گرمای هوا در مرزهایی که این روزها محل تردد زائران اربعین است، باعث شده برخی از زائران گرمازده شوند. اما، رعایت برخی توصیه ها، می تواند از گرمازدگی افراد جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر رفیعی از پزشکان مستقر در موکب هلال احمر، گفت: حرکت بعد از ساعت ۱۲ شب غیرمنطقی است، چرا که همزمان با بهترین ساعت خواب است.

وی که با برنامه تلویزیونی «در مسیر حسین» از شبکه افق سیما، گفتگو می‌کرد، افزود: هلال احمر امسال با تعداد زیادی از گروه‌ها و نهادها همکاری کرد و در کربلا، نجف، سامرا و کاظمین پایگاه درمانی داریم. در این مراکز، خدمات بهداشتی و درمانی به زائران داده می‌شود.

رفیعی ادامه داد: در بخش بهداشتی، همکاران ما به موکب‌های مختلف رفته و کیفیت غذاها و آب و وضعیت بهداشتی پرسنل را کنترل می‌کنند. بیشترین بیمارانی که به ما مراجعه می‌کنند، کسانی‌اند که گرمازده شده‌اند و پس از بیماران دیگری با علائم سرماخوردگی، اسهال و اگزما کشاله ران به ما مراجعه می‌کنند.

وی درباره راه حل پیشگیری از گرمازدگی گفت: به نظرم بهترین راه‌حل این است که زائران، زمان حرکت خود را درست انتخاب کنند. تجربه ما می‌گوید که بهتر است از نماز صبح تا ساعت ۱۲ ظهر حرکت کنند، پس از نماز تا ساعت ۵-۶ استراحت کنند و پس تا ۱۲ شب حرکت کنند. زائر باید از ۱۲ شب تا ۵ صبح را استراحت کند، چرا که خواب شب است و بخش مهمی از خستگی او را برطرف می‌کند.

این پزشک عمومی، با اشاره به اینکه حرکت در ساعات بامداد اشتباه است، افزود: خیلی‌ها می‌گویند که شب بعد از ساعت ۲۴ هوا خنک است و به همین دلیل در این ساعت حرکت کنند، اما باید بگویم که این کار غیر منطقی است، چرا که همزمان با بهترین ساعت خواب است. به ویژه در این روزها که فعالیت بدنی زائران به واسطه پیاده‌روی قابل توجه است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه در حین گرمازدگی چه چیزی باید خورد، گفت: معیار مهم در گرمازدگی، بی‌اشتهایی است. وقتی که سطح گرمازدگی از متوسط رو به بالا می‌رود، فرد بی‌اشتهایی زیادی دارد. در این زمان برای جبران آب بدن باید از پودر ORS استفاده کنند و اگر در دسترس نبود باید از آب میوه‌ها به مقدار کم استفاده کنند. دقت داشته باشید که استفاده از آب در حین گرمازدگی باعث گرمازدگی می‌شود، چرا که باعث می‌شود فرد سدیم و پتاسیم از دست بدهد و بیشتر مستعد گرمازدگی می‌شود.

رفیعی ادامه داد: بهتر است در این شرایط خاکشیر، شربت لیموترش و… بخورند. اشتباه است که نیاز آبی بدن در این شرایط را با آب خنک جبران کرد. آب خنک باید در فضای خنک خورده شود. بنابراین توصیه می‌شود که فرد ۱۵ دقیقه بعد از رسیدن به محل خنک، بنشیند و سپس به آرامی آب بخورد.