شهرخبر

شورای حکام زمینه فعال‌شدن مکانیزم ماشه را فراهم می‌کند

سید جلال ساداتیان گفت: این احتمال وجود دارد که پرونده ایران بار دیگر به شورای امنیت برود و با فعال‌شدن مکانیزم ماشه تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران از سر گرفته شود.

شورای حکام زمینه فعال‌شدن مکانیزم ماشه را فراهم می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: تحرکات شورای حکام بر اساس گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی است که تا همین چند روز پیش به نظر می‌رسد که توافق احیای برجام در آستانه امضاشدن است. این تضادها چه معنایی دارد؟

سید جلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «اروپایی متنی را تهیه کردند و با بحث‌های فراوان قرار شد بازگشت آمریکا به برجام در چهارمرحله انجام شود. آمریکایی‌ها تحریم‌هایی را بردارند و ایران هم برای احیای برجام غنی‌سازی خود را کاهش دهد و تعداد سانتریفیوژها را کم کند و اجازه نظارت بازرسان آژانس را بدهد. قرار شد این شرایط در چهارمرحله انجام شود. آمریکایی‌ها هم متعهد شوند این توافق را به تصویب کنگره برسانند این روند از چندماه قبل تا الان طی شد. متن به آمریکایی‌ها داده شد و آنها هم گفتند خوب است و ما حسن نیت خود را نشان دادیم. ایران هم پاسخی داد که به بخش‌هایی اشاره می‌کرد که دارای باگ‌هایی بود که ممکن است غربی‌ها به وسیله آنها زیر تعهداتشان بزنند گرفته شود که غربی‌ها گویا از پاسخ ایران چندان راضی نبودند».

او ادامه داد: «از آن‌سو با مناقشه روسیه و اوکراین اروپایی‌ها نگران تأمین انرژی خود در زمستان هستند و می‌خواستند انرژی ایران جایگزین انرژی روسیه شود اما حالا گویا ناامید شده‌اند و فشارهایشان را بر ایران افزایش داده‌اند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای حکام بیان کرد: «آژانس کاره‌ای نیست و اختیارش دست آمریکا و غرب است. شورای حکام هم قطعنامه صادر می‌کند تا ادعاهایی مانند اینکه ایران همکاری‌های لازم را به عمل نمی‌آورد و از دست حرف‌ها زمینه فعال‌شدن مکانیزم ماشه را فراهم کند».

سادتیان در پایان گفت: «هنوز نمی‌دانیم نتیجه مذاکرات چه می‌شود. اگر ایران بر مواضع خود بایسند به نظر می‌رسد که کار تمام است و نتیجه به دست نخواهد آمد. من در شرایط کنونی تصور نمی‌کنم غربی‌ها و به ویژه آمریکا عزمی برای جنگ با ایران داشته باشند زیرا آمریکا از یک سو در شرق آسیا و با چین مناقشاتی دارد و از این سو در ماجرای روسیه درگیر است و نمی‌خواهد وارد جنگ جدیدی شود اما این احتمال وجود دارد که پرونده ایران بار دیگر به شورای امنیت برود و با فعال‌شدن مکانیزم ماشه تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران از سر گرفته شود که در این صورت همه کشورها موظف به رعایت تحریم‌ها علیه ایران می‌شوند؛ برخلاف حالا که فقط تحت تحریم آمریکا هستیم».