شهرخبر

شهرها با فناوری مکان‌محور به صورت هوشمند مدیریت می شوند

شهرها با فناوری مکان‌محور به صورت هوشمند مدیریت می شوند

معاونت علمی و فناوری اعلام کرد شرکتهای دانش بنیان با استفاده از فناوری مکان محور می توانند به مدیریت هوشمند شهرها کمک بسزایی کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فناوری‌های نوین برنامه‌نویسان و مدیران شهری را در طراحی و مدیریت این اماکن یاری می کند و امکانات جدیدی را در اختیار آنها می گذارد.

به عنوان مثال مدل‌سازی و شبیه‌سازی شهری سه‌بعدی می‌تواند به یک برنامه‌ریزی درست و اصولی و اتخاذ تصمیمات واقعی برای مدیریت شهرها بیانجامد. یک مدل سه بعدی مجازی، مدل دیجیتالی مناطق شهری است. این فناوری؛ سطوح زمین، موقعیت ها، ساختمان ها، پوشش گیاهی، زیرساخت ها و عناصر چشم انداز و سایر اشیاء مرتبط مربوط به یک فضای شهری را به نمایش می گذارد.

یک شرکت دانش‌بنیان با حمایت گروه توسعه فناوری‌های ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از مجموعه‌هایی است که با بهره‌مندی از پیشرفته‌ترین تجهیزات سخت‌افزاری و تجربه فنی، به صورت تخصصی اقدام به برداشت داده‌های رقومی شهرها و ارائه اطلاعات مکانی ۳ بعدی می‌کند.

نقشه ها از گذشته تا به امروز یکی از اصلی ترین ابزارهای مدیریت شهرها بوده‌اند. با گسترش و وسعت شهرها شناخت دقیق وضعیت بافت و توده‌های شهری به یک ضرورت و الزام بدل شده و با نقشه‌های قدیمی و روش‌های سنتی این کار انجام شدنی و دقیق نیست. در این شرایط استفاده از نقشه های ۳ بعدی به عنوان به روزترین ابزار تحقق این شناخت در سطح دنیا به کار گرفته می شود.

نقشه‌هایی که تمام فضاهای شهری را به وسیله داده های رقومی و دیجیتایز شده نمایش می‌دهند و امکان تحلیل‌های متنوع مکانی را برای برنامه‌ریزان و مدیران شهری فراهم می کنند. این نقشه‌ها با کمک پهپادهای نقشه برداری و داده‌هایی که آنها ثبت و ضبط می کنند؛ تهیه می‌شود.