شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#امنیت ملی

دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین:

اوکراین زمستان سختی در پیش خواهد داشت

اوکراین زمستان سختی در پیش خواهد داشت

دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین اعلام کرد اگر ارسال برق نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا به این کشور همچنان قطع باشد، کی‌یف زمستان سختی در پیش خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «الکسی دانیلوف»، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین می‌گوید به علت اختلال در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، این کشور زمستان سختی را در پیش خواهد داشت.
وی دراین‌باره گفت: اگر اوکراین همچنان نتواند برق از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا دریافت کند، باید منتظر زمستانی سخت باشد.

با این حال «ولادیمیر روگوف»، از اعضای شورای اصلی اداره منطقه زاپروژیا روز شنبه اعلام کرد که مقامات اوکراینی خود و به صورت یک‌جانبه شبکه جریان برق از نیروگاه زاپروژیا را قطع کردند. به گفته روگوف، مقامات کی‌یف با دستور آمریکا تلاش دارند کار و فعالیت نیروگاه زاپروژیا را متوقف کنند؛ درحالی‌که این شیوه بی‌نهایت برای اقتصاد اوکراین غیرمفید و مخرب است.

نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا که بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا محسوب می‌شود، هم‌اکنون در خط مقدم جبهه جنگ روسیه و اوکراین قرار گرفته و بمباران متعدد آن طی روزهای اخیر توسط ارتش اوکراین، به تشدید نگرانی‌ها درباره وقوع فاجعه‌ای مشابه فاجعه چرنوبیل منجر شده است.

روسیه از ماه مارس کنترل این نیروگاه را به دست گرفته است. وزارت دفاع این کشور اخیرا اعلام کرد که نیروهای اوکراینی در روزهای اخیر چندین حمله به قلمرو این نیروگاه هسته‌ای انجام داده‌ و به طور مشخص از پهپادها، توپخانه سنگین و سامانه‌های راکت پرتاب چندگانه استفاده کرده‌اند.

به گفته مقامات روسیه، گرچه در بیشتر موارد، حملات توسط سامانه‌های پدافند هوایی دفع می‌شود، اما برخی از گلوله‌ها به زیرساخت‌ها و محوطه مخزن زباله‌های هسته‌ای این نیروگاه هسته‌ای اصابت می‌کند که همین موضوع خطر نشت مواد سمی و هسته‌ای از این نیروگاه را دوچندان کرده است.