شهر خبر

بی تدبیری مدیریتی در راهپیمایی اربعین غیرقابل انکار است / برنامه ریزی مناسب نبود

بی تدبیری مدیریتی در راهپیمایی اربعین غیرقابل انکار است / برنامه ریزی مناسب نبود

خیلی از تسهیلات ایجاد شده، منتهی باید  پیش بینی  انبوه جمعیت می شد. برای کسانی که تجربه مدیریت دارند، پیش بینی این ترافیک ناشی از هجوم جمعیت جزو بدیهیات است . اگر نسبت به تعداد کسانی که باید به مرز عزیمت می کردند، برنامه ریزی مناسب می شد، این مشکلات عدیده پدید نمی آمد و تردد زائران به راحتی انجام می شد.

جواد مرشدی : راهپیمایی اربعین ، پیش از کرونا و پس از شیوع این ویروس خطرناک ، با نظم و ترتیب خاص و حداقل مشکلات برگزار می شد اما امسال فیلم و عکس و خبرهای فراوان رسمی و غیررسمی از دشواری های زائران اربعین منتشر شده که نتیجه آنها ، اعتراض فراگیر به ضعف مدیریت دولت در ساماندهی این آیین سنتی و خدمت رسانی شایسته به زوار است . این انتقادهای گسترده موجب شده تا رئیسی در چند نوبت به وزیر کشور ، فرمان ساماندهی مشکلات زوار را بدهد اما سوای اینکه چنین دستورهایی بدلایل متعدد نمی تواند چندان کارساز باشد ، این انتقادها را نیز برانگیخته که اگر برنامه ریزی ها کارشناسی بود ، اصولا، ضرورتی برای صدور فرمان های این چنینی باقی نمی ماند و درواقع ، علت اصلی قرار گرفتن زوار در شرایط نامناسب را باید در ضعف مدیران ارشد و میانی دولت سیزدهم جست و جو کرد .

خبر آنلاین در گفت و گو با حجت الاسلام محمد تقی نقدعلی عضو کمیسیون قضایی مجلس به بررسی علت این ازدحام و عدم خدمات دهی مناسب به زائران پرداخته است:

امسال بر خلاف سال های قبل مشکلاتی در راهپیمایی اربعین خصوصا در گذر از مرزها ایجاد شد .علت این اتفاق را در چه می دانید؟

دربحث اربعین ارگان های مختلفی دخیل و دست اندکار هستند، نیروی انتظامی که انصافا همیشه نوک پیکان است و همیشه باید در متن میدان حضور پیدا کند و زحمت خود را می کشد، پیش از آغاز پیاده روی اربعین ، جلسات و برنامه ریزی های متعددی را در مورد اربعین داشته است . وزارت کشور هم در بحث برنامه ریزی، برخی پیش بینی هارا بهتر از این می توانست انجام دهد، ولی به مسئله ورود داشته و عملکرد بدی نداشته است. بنده نوک پیکان بی تدبیری و کم تدبیری را متوجه وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری می دانم. اگر در قانون حوزه وظابف میراث را مشاهده کنید، می بینید اربعین ذیل گردشگری مذهبی است، هر چند افق اربعین مافوق این است که اسم آن راگردشگری بگذاریم ، اما بر اساس قانون، وزارتخانه ای که مستقیما چه در مبدا و چه در مقصد در باره این سفر باید برنامه ریزی کند، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است.

چرافقط وزارت میراث فرهنگی و گردشگری؟

متاسفانه همزمان با ایامی که اوج عزیمت بین ۵ تا ۷ میلیون زائر است، وزیر محترم در منطقه خراسان شمالی برای بحث در باره کشتی چوخه وقت گذرانی می کند . زمانی که در سفر اربعین، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با همه بودجه، اعتبارات و امکانات بیشترین مسئولیت را در این حوزه برعهده دارد، انتظار اصلی از این وزارتخانه، تدبیر امور نسبت به برنامه راهپیمایی اربعین بوده و به همین دلیل ضعف کار به حوزه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بر می گردد و وزیر مربوطه را بازخواست می کنیم ، اگر چه برنامه ریزی و تدبیرهای بیشتری را از وزارت کشور انتظار داریم . امروز من خبرها را جستجو می کردم ،تنها خبری که یافتم یک مصاحبه بود که یکی از معاونین در مورد بازگشت زوار مطرح کرده بود .اساسا هیچ گونه برآورد جمعیتی از زبان میراث فرهنگی من نشنیدم. می بینیم از وزارت کشور ، شخص وزیر و همچنین آقای میراحمدی در محل حاضر هستند اما اثری از آثار وزیر گردشگری نیست . این امر نشان می دهد که وزیر میراث فرهنگی به مجموعه اشراف ندارد و نتوانسته مجموعه را همراه کند و ظاهرا حضور ایشان در وزارت میراث اشتباه بوده است.

بی تدبیری مدیریتی در راهپیمایی اربعین غیرقابل انکار است / برنامه ریزی مناسب نبود

دو سه سالی بود که مراسم پیاده روی اربعین تقریبا کنترل شده و با برنامه دقیق برگزار می شد چنین مشکلاتی هم نداشتیم، آیا برداشتن ممنوعیت های کرونایی و ازدحام زائران و عدم برنامه ریزی به نوعی عدم کنترل تردد منتهی شد؟

امسال از سخت گیری هایی که در گذشته توسط دولت قبل به خاطر کرونا اعمال می شد، خبری نیست یا بهتر است بگویم بسیار کمتر شده است. خیلی از تسهیلات ایجاد شده، منتهی باید پیش بینی انبوه جمعیت می شد. برای کسانی که تجربه مدیریت دارند، پیش بینی این ترافیک ناشی از هجوم جمعیت جزو بدیهیات است . اگر نسبت به تعداد کسانی که باید به مرز عزیمت می کردند، برنامه ریزی مناسب می شد، این مشکلات عدیده پدید نمی آمد و تردد زائران به راحتی انجام می شد.

سرانجام عاقبت این زائرین و کاروان ها چه می شود؟

وزرات میراث که اصلا به کسی پاسخگو نیست، ولی امروز از صبح اول وقت از وزارت کشور و استانداری استان ایلام و مشخصا از شخص استاندار پیگیری کردم، الحمدالله الان که با هم صجبت می کنیم به همت وزارت کشور مشکل حادی که یکی دوروز قبل ایجاد شده بود در حال رفع است.

از آخرین وضعیت زائران اربعین در مرز خبر دارید ؟

الان که من با شما صحبت می کنم مشخصا تردد در مرز مهران که بیشترین مشکل حمل و نقل را داشت به حمدالله تقریبا روان شده است. هم طرف عراقی وسائط نقلیه را اعزام کرده و هم ازطرف ایرانی اتوبوس هایی اعزام شده است. گره باز شده و لیکن بی تدبیری ها ، غیرقابل انکار است و کاملا مشاهده می کنیم. پیرامون سفر اربعین و کوتاهی و قصوری که در این قصه مشخصا از طرف برخی ارگان ها مخصوصا وزارت میراث اتفاق افتاده حتما مجلس تشکیل جلسه خواهد داد و موضوع را بررسی خواهد کرد. ما در مجلس تا جایی که به وظایف کمیسیون قضایی مربوط می شود به طور خاص به مسئله ترک فعل هایی که اتفاق افتاده ورود خواهیم کرد.

۲۱۲۱۲