شهرخبر

دستور جدید کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا؛

ماهواره های از کار افتاده باید از مدار زمین خارج شوند

ماهواره های از کار افتاده باید از مدار زمین خارج شوند

در صورت تایید یک قانون پیشنهادی جدید، ماهواره های از کارافتاده آمریکایی باید در ۵ سال از مدار زمین خارج شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازاسپیس، کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا(FCC) پیش نویس دستوری را منتشر کرده که هدف آن اپراتور ماهواره ها است. طبق این دستور ابزارها پس از پایان ماموریت شان باید طی ۵ سال از مدار زمین خارج شوند. در بخشی از متن این پیش نویس آمده است: ما معتقدیم بازه زمانی ۵ ساله برای ماهواره هایی که عمر فعالیت آنها در مدار زمین تمام شده، توازنی مناسب و معنا دار است که ریسک برخوردها را کاهش می دهد.

در صورتیکه این دستور تایید شود، اقدامی مهم علیه زباله های فضایی خواهد بود. این کمیسیون در ماه آگوست آپدیتی از قوانین جدید خود درباره زباله های فضایی را منتشر کرد که روی بخش سرویس سرهم بندی و ساختا در فضا به عنوان یک راه حل نوین تاکید شده بود.

FCC و همچنین محققان سازمان های فضایی در ماه های اخیر درباره تاثیرات ابر خوشه های ماهواره ای و پیامدهای آنها ابراز نگرانی کرده اند. خوشه های ماهواره ای عظیم مانند استارلینک ( متعلق به شرکت اسپیس ایکس) روی مشاهدات ستاره شناسان از آسمان شب تاثیر می گذارد و احتمالا در رصد سیارک های خطرناک اختلال ایجاد می کند. حتی ممکن است تعداد ماهواره هایی که در یک منطقه در حال حرکت هستند روی زمان پرتاب موشک ها به فضا تاثیربگذارند.

رصدخانه جنوب اروپا روز گذشته درباره تاثیر ماهواره های اینترنتی استارلینک روی مشاهدات و تلسکوپ های فضایی اش اظهار نگرانی کرد.