شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا#حوزه

بسته اخبار سلامت؛

از خوردن پیتزا با طعم سرطان تا کاهش قدرت کرونا

از خوردن پیتزا با طعم سرطان تا کاهش قدرت کرونا

حوزه سلامت کشور هر روز شاهد اخبار و رویدادهای گوناگونی است که مهم‌ترین آنها را در قالب بسته «اخبار سلامت» مرور می کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، عوارض خطرناک محبوب ترین فست فود دنیا، پلمب مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی غیر بهداشتی، روند نزولی آمار کرونا، پاک شدن نقشه کرونایی کشور از رنگ قرمز، قدرت ویروس در موج بعدی و…، از جمله مهم‌ترین اخبار و رویدادهای حوزه سلامت در روز جاری بوده است.

عوارض خطرناک محبوب ترین فست فود دنیا

پیتزا به عنوان محبوب ترین فست فود در دنیا شناخته می‌شود که مصرف بی اندازه آن می‌تواند با خطرات زیادی برای سلامت ما همراه باشد.

گلبن سهراب متخصص تغذیه و رژیم درمانی، با اشاره به اینکه یکی از مواد تشکیل دهنده پیتزا گوشت‌های فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس است، اظهار کرد: برای تهیه سوسیس و کالباس به گوشت قرمز نیتریت سدیم اضافه می‌شود که رنگ قرمز گوشت تثبیت، طعم آن بهتر و فعالیت باکتری‌ها کاهش یابد.

وی افزود: نیتریت در بدن به نیتروزآمین‌ها تبدیل می‌شود که طی تحقیقات سرطان‌زا بودن این ماده ثابت شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه به گوشت‌هایی که برای تهیه سوسیس و کالباس استفاده می‌شود، چربی بیشتری هم اضافه می‌شود، تاکید کرد: چربی‌های اشباع باعث افزایش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود و چربی‌های ترانس نیز خطر بروز انواع سرطان‌ها را بالا خواهد برد.

سیر نزولی آمار کرونا

آمار وزارت بهداشت از وضعیت کرونا در کشور، نشان می‌دهد که در مسیر کاهشی قرار گرفته ایم. به طوری که در شبانه روز گذشته ۳۴۴ بیمار جدید و ۱۹ مورد فوتی داشته ایم.

پاک شدن رنگ قرمز از نقشه کرونایی کشور

سرانجام نقشه کرونایی کشور از رنگ قرمز پاک شد و تعداد شهرهای زرد و آبی نیز افزایش یافت.

تعداد شهرهای با وضعیت قرمز در کشور از عدد ۸ در هفته گذشته به صفر رسید. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی در این بازه زمانی از ۱۱۶ به ۳۵ شهر رسید.

تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۳۰۲ به ۳۴۲ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی با افزایش حدود سه برابری، از ۲۲ به ۷۱ شهر رسید.

قدرت واریانت بعدی ویروس کرونا

علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در واکنش به این موضوع که پیش بینی می‌شود واریانت ویروس کرونا در موج‌های بعدی ضعیف خواهد بود، گفت: اینکه عنوان می‌شود جهش‌های بعدی ویروس کرونا ضعیف‌تر از موج‌های قبلی خواهد بود، چندان قابل پیش بینی نیست.

وی افزود: در حال حاضر میزان بیماری زایی ویروس کمتر شده که متأثر از واکسیناسیون و ایمنی طبیعی بدن است.

ناجی ادامه داد: اینکه انتظار داشته باشیم ویروس در موج‌های بعدی ضعیف بشود، چندان قابل استناد نیست.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در مورد واریانت های بعدی ویروس کرونا، هیچ چیز قابل پیش بینی نیست و شاید واریانت خیلی شدید هم داشته باشیم. اینکه واریانت های بعدی حتماً ضعیف‌تر از جهش‌های قبلی خواهند بود، خیلی اعتقاد ندارم.