شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#اربعین#نماینده مجلس#زائرین اربعین
فرهنگ و هنر

زائرین اربعین حسینی | گرمازدگی زائرین اربعین حسینی | سرگردانی زائرین اربعین حسینی

بلایی که سر زائران ایرانی آمد | حمله نماینده مجلس به قصور مسؤولان دولتی در سرویس‌دهی نامناسب به زائرین اربعین

سنگدوینی گفت: عاشقان اباعبدالله حسین ۲ سال است که منتظر این روزها هستند پس باید دولت با بررسی های از پیش تعیین شده و هماهنگی با دولت عراق، شرایط لازم را فراهم میکرد نه اینکه الان اطلاع دهند که مردم به مرزها نیایند.

بلایی که سر زائران ایرانی آمد | حمله نماینده مجلس به قصور مسؤولان دولتی در سرویس‌دهی نامناسب به زائرین اربعین

وضعیت نامطلوب مرزهای غربی کشور در استقبال از زائرین اربعین حسینی و همچنین نبود امکانات رفاهی در داخل خاک ایران موجب شد تا بسیاری از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی اربعین حسینی با مشکلات فراوانی از جمله دسترسی محدود به آب آشامیدنی و حتی سرویس بهداشتی مواجعه شوند.

عدم پیش‌بینی لازم در خصوص حجم زائرین اربعین حسینی و البته ناهماهنگی مشهود در مبادی خروجی نشان دهنده آن است که مسؤولان دولتی؛ به ویژه وزارت کشور در بروز مشکلات پیش آمده مقصر بوده‌اند. البته برخی از مشکلات نیز بر عهده طرف عراقی است؛ اما عدم تأمین آب آشامیدنی و حتی امکانات رفاهی اولیه برای عاشقان حسینی موضوعی نیست که مرتبط با قصور عراقی‌ها باشد.

دولت پیش‌بینی لازم درباره زائرین اربعین حسینی را نداشت

در همین رابطه رمضانعلی سنگدوینی؛ نماینده گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیده‌بان ایران در رابطه با وضعیت اسف بار زوار اربعین در مرزهای غربی کشور گفت: با توجه به اینکه مردم ۲ سال به دلیل شیوع ویروس کرونا، منتظر بودند تا در پیاده‌روی اربعین شرکت کنند دولت باید این پیش‌بینی را داشت که احتمال حضور گسترده مردم وجود دارد پس بایستی شرایط و زیرساخت‌های لازم را فراهم میکرد.

رییس فراکسیون مجمع خیرین و امور خیریه  مجلس ادامه داد: اگر دولت عراق توانایی استقبال از زوار ایرانی را نداشت باید اعلام میکرد زیرا ما خیرین بسیاری داریم که میتوانستند مسیر و موکب‌ها را برای زوار عزیز فراهم کنند.

نماینده گرگان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از گفت‌وگو با دیده‌بان ایران با تاکید بر اینکه دولت نتوانست شرایط حمل و نقل که با اتوبوس انجام میشود را به درستی فراهم کند افزود: مردم حتی در جابه‌جایی بین شهرهای دیگر هم با مشکل مواجه شدند چون اتوبوس ها برای زوار اربعین به سمت مرزهای غربی رفتند.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از مواردی که سبب شده زوار عزیز در عراق به مشکل بر بخورند گرمای بیش از حد هوای آن کشور است که در حال حاضر به بیش از ۵۰ درجه هم میرسد، کمبود آب و فضای کافی است.

وی افزود: عاشقان اباعبدالله حسین ۲ سال است که منتظر این روزها هستند پس باید دولت با بررسی های از پیش تعیین شده و هماهنگی با دولت عراق،  شرایط لازم را فراهم میکرد نه اینکه الان اطلاع دهند که مردم به مرزها نیایند.

59

مسؤولان دولتی باید پاسخگوی قصور خود درباره زائرین اربعین حسینی باشند

سنگدوینی با بیان اینکه مدیریت عراق در  این زمینه بسیار ضعیف است افزود: وزارت امور خارجه باید جدی‌تر موضوع را پیگیری می‌کرد و اگر عراق توانایی و ظرفیت‌های لازم را نداشت باید اطلاع می‌داد، به دیده بان ایران گفت:  به طور مثال اعلام میکرد که ظرفیت پذیرایی از ۱۰ هزار زائر را دارد و ایران نیز برنامه‌های خود را بر این اساس پیش میبرد؛ نه اینکه هموطنان ما در آنجا سرگردان شوند و حتی شاهد جان باختن چند نفر از زوار باشیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: مسئولین مربوطه اعم از وزرا باید پاسخگوی این مدیریت نادرست باشند و نمایندگان مجلس نیز این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

منبع: سایت دیده‌‌بان ایران