شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#استاندارد

نامور مطلق با مهر مطرح کرد؛

دلیل سکوت رسانه‌ای «فرهنگستان هنر» چیست؟/ تأکید بر بهسازی «صبا»

دلیل سکوت رسانه‌ای «فرهنگستان هنر» چیست؟/ تأکید بر بهسازی «صبا»

رئیس فرهنگستان هنر بیان کرد از آنجایی که در مؤسسه صبا مشکلات ساختاری از جمله مشکلات سخت‌افزاری و استاندارد نبودن فضا را داریم، در صورت تخصیص اعتبار، مشکلات صبا را مرتفع می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از دستگاه‌های مؤثر در حوزه سیاست‌گذاری هنر کشور، دارای جایگاه حقوقی معتبر و نقش راهبردی اثرگذار در جریان‌سازی تحقیقات، سیاست‌ها و فعالیت‌های هنری کشور است؛ با وجود این گستردگی در فعالیت‌ها و رویکردهای کلان در حوزه سیاستگذاری و نقش راهبردی این ارگان، آنچنان که باید و شاید شاهد بازخورد رسانه‌ای چندانی از فعالیت‌های فرهنگستان هنر نیستیم.

بهمن نامور مطلق رئیس فرهنگستان هنر در پاسخ به خبرنگار مهر درباره این عدم بازخورد رسانه‌ای از فعالیت‌های فرهنگستان هنر در دوره فعلی بیان کرد: فرهنگستان‌ها به دلیل فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی که دارند، در تمامی دنیا نیز بازخورد رسانه‌ای گسترده‌ای ندارند. «فرهنگستان هنر» نیز رویداد محور نیست و قرار نیست برنامه یا رویدادی هنری را مدیریت و برگزار کند بلکه فرهنگستان هنر باید در حوزه کلان و سیاستگذاری، ضعف‌های قانونی را گوشزد کند.

وی همچنین گفت: در حال حاضر مأموریت‌های فرهنگستان هنر با قبل متفاوت شده است و برای رسیدن به دوران اوج فرهنگستان هنر، باید خلأهایی را که ایجاد شده بود، پر کنیم. در یک سالی که من در این سمت هستم، هم طرح‌های کلان برای سازمان برنامه و بودجه می‌فرستیم و هم کارهایی را برای جبران این خلأها انجام دادیم؛ برای مثال، ۵۰ پروژه پژوهشی برای الگوپردازی در فرهنگستان هنر انجام شده است. حالا که در خدمت شما هستیم، بنا داریم بیش از پیش، با رسانه‌ها تعامل داشته باشیم و درصددیم «فرهنگستان» را به «فرهنگستان» برگردانیم.

نامور مطلق در پاسخ به این پرسش که آیا فضای نمایشگاهی جدیدی غیر از مؤسسه صبا برای فضای نمایشگاهی فرهنگستان هنر خارج از این مرکز در نظر گرفته شده یا خیر هم گفت: اصولاً کار فرهنگستان برگزاری نمایشگاه نیست و صبا یک مؤسسه مستقل از فرهنگستان هنر است، اما از آنجایی که در مؤسسه صبا مشکلات ساختاری از جمله مشکلات سخت‌افزاری و استاندارد نبودن فضا را داریم، اگر اعتبار و بودجه‌ای برای رفع مشکلات به ما تخصیص یابد، قطعاً از آن برای رفع مشکلات صبا استفاده می‌کنیم. در واقع سعی ما بر این است که استاندارهای لازم و متناسب با هنر تجسمی کشورمان را در آن ایجاد کنیم.

وی در ادامه درباره بهسازی فضای نمایشگاهی مؤسسه فرهنگی و هنری صبا نیز توضیح داد: فضایی که ما در اختیار داریم از جهاتی چون ارتفاع و دارا بودن سقف بلند بی‌نظیر است و فضایی مطلوب برای نمایش برخی آثار را فراهم می‌کند؛ با این حال به جز بخش گالری خیال که به همین منظور ساخته شده بود، کاربری اصلی بقیه این فضا، گالری نبوده و در واقع این فضا، پارکینگی بوده که از شهرداری گرفته شده و تبدیل به فضای نمایش آثار هنری شده است. به نظر من با اینکه کاربری اصلی این فضا چیز دیگری بوده اما توانسته مفید واقع شود. البته در دنیا هم مرسوم است که کارخانه‌های از کار افتاده، بناهای متروک و پارکینگ‌ها برای نمایش آثار هنری و گالری استفاده می‌کنند. ما در مؤسسه صبا دو مشکل داریم؛ نامتناسب بودن فضا و حرفه‌ای نبودن کادر، که سعی می‌کنیم تا جایی که می‌توانیم هر دو را بهبود ببخشیم.

رئیس فرهنگستان هنر در پاسخ به این پرسش که عضویت فرهنگستان هنر در شورای هنر در راستای تحقق آئین‌نامه اصلاحی که از سوی رئیس جمهور مصوب شد، به چه دلیل است؟ گفت: این عضویت با تصویب شورای هنر همزمان و حضور ما مکمل این قضیه شد، چراکه ما به عنوان نهاد سیاست‌گذار مطرح هستیم و باعث می‌شود از این پس ضمانت تصویب برای اجرا و سیاست‌گذاری داشته باشیم. اگر شورای هنر مصوب شود و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز معترض نباشد، این شورا سریع تصویب می‌شود و برای فرهنگستان هنر بسیار خوب خواهد شد.

نامور مطلق در پایان درباره موزه هنرهای معاصر فلسطین بیان کرد: این فضاها متعلق به ما نیست بلکه برای شهرداری است و این مسئله روند فعالیت ما را کند کرده است. از سوی شهرداری حکم صریحی آمده که قصد پس گرفتن آن را دارند اما ناامید نشدیم و امیدواریم اجازه بدهند تا برنامه‌ریزی کنیم و گزارشی از این روند ارائه دهیم. خیلی از فضاهایی که ما در اختیار داریم با این مشکلات مواجه شده‌اند.