شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سینما

میثم هاشمی‌طبا: نمی‌خواستم به هر قیمتی مخاطبم را بخندانم/ بعضی فیلم‌ها به زحمت روزی یک میلیون تومان می‌فروشند/ کسی که نان قسطی می‌خرد چگونه پول بلیت سینما بدهد؟

میثم هاشمی‌طبا: نمی‌خواستم به هر قیمتی مخاطبم را بخندانم/ بعضی فیلم‌ها به زحمت روزی یک میلیون تومان می‌فروشند/ کسی که نان قسطی می‌خرد چگونه پول بلیت سینما بدهد؟

میثم هاشمی‌طبا نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «کوزوو» که این روزها در حال اکران روی پرده سینماهاست در گفت‌وگویی اختصاصی به سوالات خبرنگار خبرگزاری برنا پاسخ داد.

«معدن‌چیا میگن: هرچی بیشتر دنبال الماس بگردی، کمتر پیداش می‌کنی.» این توضیح یک خطی در خلاصه‌ی داستان فیلم سینمایی «کوزوو» آمده است. فیلمی که میثم هاشمی‌‌طبا نویسندگی و کارگردانی آن را بر عهده داشته و از ۱۹ مرداد راهی پرده‌های نقره‌ای سینما شده است. در این اثر که در ژانر کمدی می‌گذرد کوروش تهامی، فرهاد آئیش، روشنک گرامی، حمید ابراهیمی، سیاوش چراغی‌پور و... نقش‌آفرینی کرده‌اند‌. به بهانه‌ی اکران این فیلم کمدی در سینماها با میثم هاشمی‌طبا کارگردان این فیلم گپ‌وگفتی داشته‌ایم و از او در خصوص دلیل انتخاب نام این اثر پرسیده‌ایم. هاشمی‌طبا در پاسخ به این پرسش که آیا انتخاب اسم «کوزوو» از نظر خوانش و معنا می‌تواند مخاطب را برای دیدن این اثر کنجکاو کند یا نه به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا پاسخ داد: معمولا هر شخصی برای کاری که می‌کند منطق خاص خودش را دارد. در ابتدا نام این فیلمنامه «الماس خونین» بود اما طی بازنویسی که داشتیم احساس کردم که این نام ممکن است بار معنایی منفی داشته باشد.‌ از آنجایی که موضوع فیلم ما حول محور یک الماس می‌گذشت تصمیم گرفتم که یک شناسنامه برای آن درست کنم. پس از کلی گشتن نام کشور «کوزوو» را برای آن انتخاب کردم چرا که حس کردم هم نام جالبی است و هم تاکنون از آن استفاده نشده است‌. 

او در پاسخ به این سوال که آیا به بازگشت بودجه و سرمایه فکر می‌کند یا نه، عنوان کرد: هر چیزی که صنعتی نباشد محکوم به ضرر است. سینما هم همینگونه است. وقتی که عرضه و تقاضا یکی نباشد، تعادل بر هم می‌ریزد. متاسفانه هر هفته تعدادی فیلم جدید به چرخه‌ی اکران اضافه می‌شوند که این عدم برنامه‌ریزی در چینش فیلم‌ها موجب می‌شود تولیدات سینمایی بسیاری بسوزند‌. 

هاشمی‌طبا ادامه داد: یک فیلم هر چقدر هم در بخش تبلیغ خوب عمل کند، حداقل ۱۰ روز فرصت لازم دارد تا مردم با آن آشنا شوند. بعضی از فیلم‌ها به زحمت روزی یک میلیون تومان می‌فروشند و این قضیه افتضاح است.‌ با این اعداد و ارقام حتی پول صبحانه‌‌ی بچه‌های پشت صحنه فیلمبرداری هم در نمی‌آید.

او در مورد چگونگی تبلیغ از طریق بیلبوردهای شهری گفت: یکی از مواردی که در تبلیغ یک فیلم سینمایی اهمیت دارد استفاده از بیلبوردهای شهری است. منتها این روزها بیلبوردها بیشتر برای سریال‌های شبکه‌های نمایش خانگی استفاده می‌شوند و ما فیلم‌های سینمایی کمتری را می‌بینیم که توسط این بیلبوردها حمایت شوند. با وجود هزینه‌های سنگین منطقا فیلم‌های مستقل نمی‌توانند از پس این قضیه بربیایند حالا اینکه چطور برخی از فیلم‌ها می‌توانند این خودش جای بحث دارد. 

کارگردان فیلم سینمایی «کوزوو» در خصوص دلیل فاصله گرفتن مردم با سینما اظهار داشت: یکی از دلایل فاصله گرفتن مردم از سینما گران شدن بهای بلیت‌هاست. دلیل این ادعا هم این است که وقتی روز سه‌شنبه به جدول فروش نگاه می‌کنیم به دلیل نیم‌ بها بودن قیمت بلیت‌ها فروش سه برابر می‌شود. کسی که تصمیم می‌گیرد برای تماشای فیلمی به سینما بیاید علاوه بر ساعتی که در سینماست یک ساعت قبل و یک ساعت بعد را هم هزینه کرده است. یعنی هر نفر برای آمدن به سینما و خوراکی که می‌خورد باید چیزی حدود دویست هزار تومان هزینه کند. 

او ادامه داد: شنیده‌ام در بعضی از محله‌های تهران نانوایی‌ها نان امانی به مردم می‌دهند. کسی که نان قسطی می‌خرد چگونه می‌خواهد ۴۵هزار تومان پول بلیت سینما بدهد؟ ما در تمام اکران‌های مردمی خودمان به خانواده‌های محروم بلیت رایگان دادیم. تاکنون این موضوع را هیچ کجا بازگو نکرده بودم. بحث الان من هم این است که باید شرایط مردم را درک کنیم. از نگاه من دولت باید تدبیری بیندیشد و سینما را در سبد کالای خانوار قرار دهد‌. 

هاشمی‌طبا با یادآوری خاطره‌ای از سال‌های گذشته در خصوص نگارش فیلمنامه در ژانر کمدی عنوان کرد: به یاد دارم روزی که فیلمنامه «کوزوو» را بازنویسی می‌کردم یکی از پیشکسوتان سینما به من توصیه‌ای کردند که بسیار جالب بود. ایشان به من گفت به فیلمنامه‌ات یک رقص، یک دعوا و چندتا شوخی غیرمتعارف اضافه کن و مطمئن باش فروش فیلمت پنج میلیارد اضافه می‌شود. از آنجایی که فیلمنامه‌ی «کوزوو» پتانسیل بالایی داشت امکان اضافه کردن خیلی شوخی‌ها و کنایه‌ها در آن بود اما من نمی‌خواستم به هر قیمتی مخاطبم را بخندانم.

هاشمی‌طبا در پایان گفت: صحنه‌ای در فیلم را به یاد بیاورید که فرهاد آئیش(حاج محمود) در کیسه خواب گیر کرده است و در حال تقلا برای بیرون آمدن از کیسه و جا نماندن از نماز صبح است. اگر دقت کنید او به هیچ عنوان به کوروش تهامی(جمشید) نمی‌گوید که بلند شو و نمازت را بخوان. «کوزوو» می‌خواهد به دور از لودگی به مخاطب پیام دهد که نهی از منکر را از خودمان آغاز کنیم. پیامی که امیدوارم برای مخاطب تاثیرگذار و قابل لمس بوده باشد‌.

خبرنگار: تبسم کشاورز

انتهای پیام/