شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#شبیه
گوناگون

فیزیک | فیزیک کوانتومی

شبیه سازی فیزیک کوانتومی | تولد سرد ترین ماده جهان در آزمایشگاه

دانشمندان موفق شدند سردترین ماده جهان را که ۳ میلیارد برابر سردتر از فضای میان ستاره‌ای است، در آزمایشگاهی در ژاپن تولید کنند.

شبیه سازی فیزیک کوانتومی | تولد سرد ترین ماده جهان در آزمایشگاه

فیزیک کوانتومی

محققان این ماده را تا یک میلیاردم درجه صفر مطلق به سرما رساندند. البته فضای بین ستاره‌ای تا این حد سرد نمی‌شود، چرا که به‌صورت همگن و همسانگردی از پس‌زمینه تابش ریزموج کیهانی (CMB) پر شده است. به‌گفته محققان این ماده سرد شده حتی از سردترین مناطق شناخته شده در عالم هستی هم سردتر است.

به‌عنوان مثال، این ماده حتی از سحابی بومرنگ که در فاصله ۳هزار سال نوری از زمین قرار دارد و فقط یک درجه گرمتر از صفر مطلق است، سردتر است. در این آزمایش از فرمیون‌ها، ذراتی که اسپین نیمه صحیح دارند مانند الکترون، پروتون و نوترون، استفاده شده است.

این تیم تحقیقاتی اتم‌های عنصر «ایتروبیوم» را تا حدود یک میلیاردم درجه بالای صفر مطلق سرد و از لیزر برای خنک کردن ماده با محدود کردن حرکت ۳۰۰ هزار اتم در یک شبکه نوری استفاده کرد.

این آزمایش در حقیقت مدلی از فیزیک کوانتومی را شبیه‌سازی‌ می‌کند که برای نخستین‌بار در سال ۱۹۶۳ توسط فیزیک‌دان نظری جان هابارد ارائه شد. با این حال حتی سحابی بومرنگ که به‌عنوان سردترین ناحیه عالم شناخته می‌شود، قابل رقابت با میزان سردی این ماده نیست.

 

منبع: همشهری