شهر خبر

ایران و روسیه بدنبال ایجاد هاب لجستیکی حمل و نقل در بندرعباس

ایران و روسیه بدنبال ایجاد هاب لجستیکی حمل و نقل در بندرعباس

ایرنا نوشت: معاون نخست وزیر روسیه با اشاره به نشست سه جانبه بین تهران، مسکو و باکو در جمهوری آذربایجان درباره توسعه کریدور شمال-جنوب گفت: روسیه و ایران در حال بررسی ایجاد یک هاب لجستیکی حمل‌ونقل در بندر عباس هستند.

الکساندر نواک گفت: در بین محورهای اصلی گفت‌وگوها در چارچوب فعالیت‌ گروه‌های کاری، ما پیشنهاد دادیم تا یک بازنگری در توافقات داشته و بین طرف‌ها برای اجرای یک پروژه درخصوص ایجاد یک هاب لجستیکی حمل‌ونقل در منطقه بندر عباس ایران تصمیم‌گیری کنیم.

وی افزود: قرار است در خصوص توسعه مراکز لجستیکی و خدمات ترانشیپ محموله‌های روسیه در بنادر انزلی و بندرعباس و همچنین استفاده از ترمینال بندرعباس برای حمل و نقل محموله های ورودی به کشورهای حاشیه خلیج فارس بحث و تبادل نظر شود.

توافقنامه بین دولتی برای ایجاد کریدور حمل و نقل ترکیبی شمال-جنوب توسط روسیه، هند و ایران در سال ۲۰۰۰ امضا شد. بعدها تعداد کشورهای مشارکت کننده در این توافق به ۱۴ کشور افزایش یافت.

با استفاده از این کریدور علاوه بر هند، ایران و کشورهای خلیج فارس از طریق خاک روسیه به اروپا متصل خواهند شد که در مقایسه با مسیر دریایی از طریق کانال سوئز، زمان حمل و نقل به نصف کاهش پیدا خواهد کرد.

23311