شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دارای

این کشور دارای بدترین جایگاه در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

کدخبر: 520635
اقتصادنیوز: کانادا از نظر معیار مهم اعلام اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از سوی شرکت‌های این کشور، بدترین جایگاه را دارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، هم زمان با آمادگی کشورهای ثروتمند و صنعتی برای برگزاری نشست بعدی تغییرات اقلیمی جهان در ماه نوامبر در مصر، آشکارا است که در تعیین اهداف برای دستیابی به آنها، کوتاهی می کنند.

تارنمای روزنامه گلوب اند میل گزارش داد، بیست و هفتمین نشست اقلیمی سازمان ملل متحد قرار است ماه نوامبر به میزباانی مصر برگزار شود به همراه انواع و اقسام سیاست های به منظور محدود کردن افزایش میانگین دمای کره زمین به اندازه یک و نیم درجه سانتیگراد بالاتر از میزان دوره پیش از صنعتی تا ۲۰۵۰ که هدف توافقنامه پاریس اعلام شده است.    

کانادا در این میان از نظر معیار مهم اعلام اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از سوی شرکت های این کشور، بدترین جایگاه را دارد. مشکل این است که بر اساس تحلیل سی دی پی که یک نهاد غیرانتفاعی است و سازوکار جهانی را اداره می کند که شرکت ها و دولت ها می توانند از آن برای انتشار تاثیرهای فعالیت های زیست محیطی خود استفاده کنند، اهداف امروزین کاهش پخش گازهای گلخانه ای بخش خصوصی گروه هفت، موجب افزایش دمای زمین به میزان ۲.۷ درجه می شود که بسیار کمتر از اهداف پاریس است.

  هیئت تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد شامل نمایندگان چندین کشور، اعلام کرده که تنها فراتر رفتن به میزان نیم درجه سانتیگراد از اهداف کنفرانس پاریس، با افزایش احتمال ۲.۶ برابری قرار گرفتن مردم در معرض امواج خطرناک هوای داغ، برابر است. دیگر پیامدها می تواند افزایش ۱۰ برابری احتمال یخ شدن برف های قطب در تابستان و تاثیرهای قابل توجه بر ماهیگیری باشد.   

به گزارش ایرنا از تارنمای روزنامه آمریکایی واشنگتن پست؛ یک گروه بین المللی از دانشمندان هشدار داده اند که تغییرات آب و هوایی می تواند تأثیر مخربی بر زندگی میلیون ها نفر در شرق مدیترانه و خاورمیانه داشته باشد؛ دما در این مناطق تقریباً دو برابر میانگین جهانی در حال افزایش است.

طبق گزارشی که انستیتو سیپروس منتشر کرده است، منطقه خاورمیانه می تواند تا پایان قرن شاهد گرم شدن کلی تا ۵ درجه سانتیگراد یا بیشتر باشد که تقریباً دو برابر پیش‌بینی‌شده در سایر مناطق کره زمین و سریع‌تر از سایر نقاط مسکونی جهان خواهد بود.

این گزارش که تحت نظارت مؤسسه شیمی ماکس پلانک و مرکز تحقیقات آب و هوا و جو انستیتوی سیپروس تهیه شده است، در کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل متحد (COP۲۷) که آبان ماه در مصر برگزار می شود، ارائه خواهد شد.

یک کارشناس هواشناسی در این باره گفت که ترکیب کاهش بارندگی و گرم شدن آب و هوا منجر به خشکسالی شدید و به خطر افتادن امنیت آب و غذایی ساکنان این مناطق می شود و بسیاری از کشورها برای بالا آمدن سطح دریاها آمادگی ندارند.

دکتر جورج زیتیس از مؤسسه سیپروس، نویسنده این گزارش گفت: «این سناریو به چالش‌های جدی برای زیرساخت‌های ساحلی و کشاورزی منجر می‌شود و می‌تواند شور شدن سفره‌های آب‌های ساحلی، از جمله دلتای پرجمعیت و کشت‌شده نیل را به همراه داشته باشد.

دستیابی به اهداف اصلی توافق پاریس، پیمان جهانی کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، می تواند افزایش سالانه دما را تا حدود ۲ درجه سانتیگراد تثبیت کند.»

دانشمندان اجرای سریع اقدامات کربن زدایی با تاکید ویژه بر بخش انرژی و حمل و نقل را توصیه می کنند.

جوس للیولد، مدیر مؤسسه شیمی ماکس پلانک و استاد انستیتو سیپروس، گفت: «از آنجایی که بسیاری از نتایج منطقه‌ای تغییرات آب و هوایی فرامرزی هستند، همکاری قوی‌تر بین کشورها برای مقابله با اثرات نامطلوب مورد انتظار ضروری می نماید.»