شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزارت#فرهنگ#فرهنگ و ارشاد

وزارت فرهنگ و ارشاد به دنبال محدودیت نیست

وزارت فرهنگ و ارشاد به دنبال محدودیت نیست

وزیر فرهنگ در خصوص نظارت بر انتخاب نماینده اسکار گفت: معرفی نماینده ایران در اسکار از طریق سازمان سینمایی صورت می‌گیرد چرا که آنها در این فرایند روی قسمتهای مختلف از جمله بخشهای صنفی نظارت دارند و سعی می‌کنند بهترین اثر را به اسکار بفرستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حیاط دولت  پاسخگوی خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا بود و در پاسخ به سرنوشت سریال که مانند مجموعه جیران توقیف شده است گفت: هر کدام از آثار دلایل مختلفی دارند، به طور مثال سریال جیران یک مشکل حقوقی دارد. وقتی یک نویسنده یا کارگردان در بحث نویسندگی اثر را  حق خودش می داند باید در مجرای خودش حل شود.

وی ادامه داد: داستان سریال جیران حل می‌شود و به چرخه تولید و پخش برمی‌گردد. گاهی اوقات برخی افراد ضوابطی را رعایت نکردند، که رفت و برگشت ها زیاد می شوند. من به سازمان سینمایی تاکید کردم که مشکل فیلمهایی که سالیان سال از عدم پخش آنها می گذرد را هم حل کنند و ما کلمه توقیف را کمتر بکار  ببریم. عدم پخش به هر دلیلی می‌تواند حل شود. به طور مثال یک موضوعی را رعایت نکردند، اگر وارد گفتگو شوند و آن اشکالات را برطرف کنند قابل حل است. آنهایی که مربوط به ما است، سازمان سینمایی آماده است تا مجددا با عوامل تهیه کننده و فیلم صحبت کنند، مشکل را برطرف کنند تا اثر  آماده نمایش شود.

او در خصوص فیلمهایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود پیگیر رفع محدودیت آنها است، نیز گفت: اصلا این موضوع برای امروز نیست، بعضی از آنها دو دهه هست که از عدم نمایش اشان می‌گذرد. بعضی وقتها خود عوامل دیگر مایل به اکران یا پخش آن اثر نیستند، شاید حتی امروز خودشان نسبت به آن موضوع معترض و یا از آن نگاه عدول کرده باشند که اینها متفاوت است.  در کل باید بگویم سازمان سینمایی این مشکلات را با دوستان حل کند تا آثار به چرخه پخش و اکران برسند.

محمد مهدی اسماعیلی در خصوص نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد روی انتخاب نماینده اسکار نیز اظهار کرد: معرفی نماینده ایران در اسکار از طریق سازمان سینمایی صورت می‌گیرد چرا که آنها در این فرایند روی قسمتهای مختلف از جمله بخشهای صنفی نظارت دارند و سعی می‌کنند بهترین اثر را به اسکار بفرستند.

او در پاسخ به این سوال که آیا خودتان برای نماینده ایران در اسکار پیشنهادی دارید، گفت: نه من پیشنهادی ندارم و در این مباحث دخالت نمی‌کنم. سال گذشته هر چه سازمان به توافق رسید ما هم به نظر فرآیند این مجموعه احترام گذاشتیم.

وزیر فرهنگ در مورد بحث ممنوع الکاری برخی از هنرمندان که این روزها در فضای مجازی دست به دست می‌شود نیز خاطر نشان کرد: ما در وزارت فرهنگ نگاهمان رفع محدودیت است. وزارت فرهنگ سالیانه تعداد زیادی مجوز می‌دهد، همین الان که با شما صحبت می کنم تعداد مجوزهای ساخت فیلم نسبت به سال گذشته 20-30 درصد می‌باشد. ما سالیانه 9400 مجوز تئاتر می‌دهیم و در حوزه موسیقی یک رشد فوق العاده ای نسبت به سال گذشته پیدا کرده ایم. نگاه ما رفع محدودیت است. همانطور که گفتم در وزارت فرهنگ به همه معاونین در حوزه کتاب و هنری و سینمایی تاکید می‌کنم که شما موظف هستید که هر آنچه که محدودیت غیر قانونی یا شبه قانونی است را از دست و پای فرهنگ و هنر باز کنید واین کار را کردیم.

وی ادامه داد: یک زمانی ما با یک جریان های سازماندهی شده که به دنبال ایجاد دو قطبی سازی در جامعه هستند مواجه هستیم، به طور مثال  فیلمی ضوابط حضور در جشنواره های خارجی را رعایت نکرده است، قانون را رعایت نکرده و  شما می بینید که سه چهار ماه است همه جریان رسانه ای پشت اینکار آمده که چه شد یا چرا اینها محدود می کنند؟

وزیر فرهنگ می گوید : دوستان می‌دانند  وزارت خانه ما با آغوش باز با همه اصحاب هنر برخورد می کند و درخدمت آنها هستیم. مسائل آنها را حل می کنیم. این وظیفه ما است اما وقتی موضوعی پیش می آید که  جریان سازی است ماجرای متفاوت است.  بزرگنمایی این فیلم خاص یک دغدغه هنری نبوده است مثلا اینکه سازمان تعزیرات وظیفه اش چیست؟ می‌رود می بیند مغازه ای قیمت را نصب نکرده و یا گرانفروشی کرده، می‌رود با آن برخورد می کند. ما در همه صنوف جایی که اشکالی بروز پیدا کند موظف هستیم با آن نهاد ناظر برخورد کنیم.

او در ادامه گفت: من بخواهم نام ببرم که این یا آن ممنوع الکاراست این ادبیات را نداریم. ما طبق قانون با آنهایی که تخلف می کنند، مثل هر صنف دیگر که حتی در دانشگاه هم هست، برخورد می‌کنیم. من خودم جزء هیات علمی دانشگاه تهران هستم. یک زمانی بین دانشجویان و اساتید و کارمندان هم این بحث را داریم. درهیات علمی تخلفات اداری داریم. این طبیعی است که در صنوف هنری هم به اقتضای کارشان نظارت هایی می شود، اگر تخلفی از اصول و قواعد باشد با آنها طبق قانون برخورد می شود و ممکن است محدودیت هایی برایشان ایجاد شود. اینکه بعضی یک تصویری درست می‌کنند که مثلا یک مجموعه همه کارش صبح تا شب ایجاد محدودیت است! قبول نیست . همه مجموعه ما صبح تا شب کارش حل مشکل و رفع محدودیت است.

وزیر فرهنگ در آخر گفت: از دهها هزار صدور مجوز و رفع محدودیت برای کارهای هنری یک مورد پیش می آید که قانون را رعایت نمی کنند. یک مورد طبیعی است. من اساسا ورود به این بحث و دامن زدن به آن را غیر‌منطقی و خارج از اخلاق حرفه‌ای می دانم. این کار فضای هنری جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. فضای هنری ما به صورت شفاف  در حال انجام است. عده ای از جمله رسانه های خارجی دنبال این هستند که با یک ذره بین دنبال یک نکته بگردند  که از آن ایجاد هراس بین اهالی فرهنگ و هنر ایجاد کنند. من به دوستان می گویم هم قانون را عمل کنند هم در دام های رسانه ای از این نوع که  برای شان پهن می شود گرفتار نشوند.

انتهای پیام/