شهرخبر

حمایت چین از درخواست‌های ایران در مذاکرات | امیرعبداللهیان: آمریکا از کاربرد ادبیات ابهام در متن فاصله بگیرد

پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۱

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با همتای چینی درباره مذاکرات رفع تحریم تصریح کرد: آمریکا باید از کاربرد ادبیات ابهام در متن فاصله بگیرد تا توافق در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسد.

امیر عبداللهیان

به گزارش همشهری آنلاین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین امشب (پنجشنبه) ۱۷ شهریور ماه در تماسی تلفنی در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و مذاکرات رفع‌ تحریم‌ها گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان و وانگ یی با توجه به گفت‌وگوهای اخیر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در پکن، آخرین وضعیت اجرای برنامه جامع همکاری‌های ایران و چین را مورد بررسی قرار دادند.

سند برنامه همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین موسوم به برنامه ۲۵ ساله هفتم فروردین ۱۴۰۰ به امضای محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه و وانگ یی وزیر خارجه چین رسید و در دولت سیزدهم و در دی ماه ۱۴۰۰ با سفر امیرعبداللهیان به چین وارد مرحله اجرا شد.

امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها افزود: ما در رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار همچنان جدی هستیم. اما آمریکا باید از کاربرد ادبیات ابهام در متن فاصله بگیرد تا توافق در کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه برسد.

وزیر امور خارجه چین نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، ضمن ابلاغ سلام رئیس جمهور چین به آیت‌الله رئیسی، علاقه‌مندی کشورش برای گسترش بیش از پیش روابط با ایران را مورد تأکید قرار داد. 

وانگ یی توسعه روابط دوجانبه را منطبق با منافع دو کشور توصیف و بر اجرایی شدن برنامه جامع همکاری‌های دو کشور، فارغ از سمت و سوی تحولات بین‌المللی تاکید کرد. 

وزیر خارجه چین همچنین با اشاره به دیدگاه مشترک دو کشور در خصوص بسیاری از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی، از حمایت طرف ایرانی برای مشارکت چین در روند آستانه تقدیر و آمادگی کشورش را برای ایفای نقش فعال جهت برقراری ثبات و آرامش در سوریه اعلام کرد.

وانگ یی با رد یکجانبه‌گرایی در عرصه بین‌المللی و حمایت از درخواست‌های منطقی ایران در مذاکرات هسته‌ای، دستیابی به حقوق قانونی را حق ایران خواند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین ۱۵ مرداد ماه هم در گفت وگویی تلفنی در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه طرفین از جمله افزایش روابط اقتصادی و تجاری و مذاکرات رفع‌ تحریم‌ها به رایزنی پرداختند.

وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و چین دوم تیر ماه نیز تلفنی گفت‌وگو کردند. سفیر ایران در پکن در توئیتی در این خصوص اجلاس سران بریکس، موضوع افغانستان و آخرین تحولات مذاکرات وین را از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو اعلام کرد. وزرای امور خارجه ایران و چین فروردین ماه سال جاری و در حاشیه سومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تونشی چین با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پنجم مرداد ماه در گفت‌وگوی تلفنی با «شی جین پینگ» رئیس جمهور خلق چین، دخالت آمریکا در امور داخلی کشورها را در ادامه سیاست مخرب یکجانبه‌گرایی این کشور خواند که اکنون به تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی تبدیل شده است. رئیس جمهور کشورمان، احترام به حاکمیت ملی و حفظ تمامیت ارضی کشورها را از اصول بنیادین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و در این چارچوب حمایت از سیاست چین واحد را سیاست قطعی و اصولی جمهوری اسلامی ایران خواند.