شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپا#روسیه#اروپایی

الجزیره بررسی کرد؛

بحران در کمین است/ آیا اروپا از زمستان جان سالم به در می برد؟

بحران در کمین است/ آیا اروپا از زمستان جان سالم به در می برد؟

به دلیل بحران گاز ناشی از توقف کامل و دائمی انتقال گاز روسیه به اروپا، تنش بین دولت‌های اروپایی رو به افزایش است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، هرچه پاییز نزدیک‌تر می‌شود، به دلیل بحران گاز ناشی از توقف کامل و دائمی انتقال گاز روسیه به اروپا، تنش بین دولت‌های اروپایی بیشتر می‌شود. بلافاصله پس از اعلام روسیه مبنی بر قطع صادرات گاز به اروپا، توجه به ذخایر گاز اروپا که باید با سرمای پاییز و زمستان پیش رو مقابله کند، معطوف گردید.

پس از توقف پمپاژ گاز روسیه، قیمت گاز در بازارهای جهانی ۳۰ درصد و نسبت به سال قبل ۴۰۰ درصد افزایش یافت و این امر نشانگر این است که زمستان سختی در انتظار اروپاست.

ذخایر گاز اروپا چگونه است؟

اتحادیه اروپا ادعا کرد که به هدف ذخیره سازی ۸۰ درصد گاز مورد نیاز خود تا ابتدای سپتامبر رسیده است و ذخیره سازی گاز در نوامبر آینده به ۹۰ درصد ادامه خواهد یافت.

اما برخی از کشورهای اروپای شرقی مانند لتونی، اتریش و مجارستان نتوانستند به سطح ذخیره سازی بالایی برسند.

با این حال، علیرغم ذخیره ۸۴ درصدی گاز توسط آلمان، همه نگاه ها به این کشور به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا معطوف شده است. آلمان به حمایت سایر کشورهای اروپایی نیاز دارد

چه جایگزین هایی برای جبران گاز روسیه وجود دارد؟

از طریق طرح کمیسیون اروپا برای جبران گاز روسیه، متوجه می شویم که این طرح به سه محور اصلی وابسته است. اولین آنها «کریدور گاز جنوبی» است که از آذربایجان، گرجستان، ترکیه، یونان، بلغارستان، آلبانی و سپس دریای آدریاتیک می گذرد تا گاز را از طریق خطوط لوله با طول بیش از ۳۵۰۰ کیلومتر به ایتالیا منتقل سازد.

بر اساس اطلاعات کمیسیون اروپا، این خط لوله در حال حاضر پمپاژ ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا را آغاز کرده است و پیش بینی می شود تا پایان سال ۲۰۲۲ به حداکثر سطح خود (۱۰.۵میلیارد متر مکعب گاز) برسد و کشورهای اروپای شرقی نیز اولین ذینفع این خط لوله خواهند بود.

گزینه دوم تکیه بر دریای مدیترانه به عنوان بستری برای رسیدن گاز به اروپا است و در اینجا کمیسیون اروپا در مورد الجزایر، مصر و قبرس صحبت می کند تا گاز را یا از طریق خطوط لوله یا با واردات گاز طبیعی مایع تامین کند.

و اما گزینه سوم واردات و ذخیره سازی گاز طبیعی مایع است و در اینجا کمیسیون اروپا سه منبع اصلی یعنی آمریکا، قطر و شرق آفریقا را شناسایی کرده است.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، آلمان تعمیر معادن زغال سنگ و نیروگاه هایی را که ۱۰ سال پیش در آلمان تعطیل شده بودند، آغاز کرده است و انتظار می رود آلمان بیش از ۱۰۰ هزار تن زغال سنگ در ماه بسوزاند، که مخالف تعهد این کشور برای خلاصی دائمی از زغال سنگ است. سایر کشورهای اروپایی مانند اتریش، لهستان، هلند و یونان نیز شروع به راه اندازی مجدد کارخانه های زغال سنگ کرده اند.

کشورهای اروپایی چگونه با افزایش قیمت گاز مقابله می شوند؟

پس از اینکه قیمت گاز تا ۴۰۰ درصد افزایش یافت و تعدادی از شرکت های تولید کننده انرژی اعلام کردند که با توجه به قیمت های بالا قادر به تامین انرژی شهروندان نیستند، دولت های اروپایی بسته ای از اقدامات را اعلام کردند.

در این راستا، دولت انگلیس اعلام کرد که بررسی دوره ای قیمت انرژی را که منجر به افزایش قبوض گاز و برق می شود، متوقف می کند. فرانسه نیز اعلام کرد که از آن زمان آغاز جنگ اوکراین تاکنون ۲۶ میلیارد دلار برای صرفه جویی در هزینه شهروندان از افزایش قیمت بنزین صرف کرده است.

در مورد آلمان نیز بیش از ۶۵ میلیارد دلار برای حمایت از شرکت ها و شهروندان در برابر قیمت های سرسام آور گاز و انرژی اختصاص داده است و فنلاند نیز ۲۳ میلیارد دلار برای همین منظور اختصاص داد.

آیا اروپا از بحران گاز در امان خواهد ماند؟

مطالعه مرکز تحقیقاتی «بروگل» که مقر آن در بروکسل، پایتخت بلژیک است، نشان می‌دهد که اروپا می‌تواند از بدترین زمستان پس از جنگ جهانی دوم جان سالم به در ببرد اما دولت‌های اروپایی برای نجات از بحران باید تصمیمات سختی بگیرند.

بر اساس همین مطالعه، تنها گزینه کشورهای اروپایی برای دور زدن وابستگی خود به گاز روسیه، کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی مصرف اروپا است و در مورد آلمان، آنها باید طی ۶ سال آینده مصرف گاز را ۲۰ درصد کاهش دهند.

اثرات اقتصادی توقف گاز روسیه چیست؟

ذخیره سازی گاز برای کشورهای اروپایی کار ساده ای نبود و ۷۰ میلیارد دلار برای بودجه دولت های اروپایی هزینه داشت در حالی که سال گذشته اروپا فقط ۱۲ میلیارد دلار برای ذخیره گاز هزینه کرد که این به معنای افزایش بیش از ۵ برابری است.

تقریباً مشخص شده است که منطقه یورو و بریتانیا وارد یک وضعیت رکود اقتصادی خواهند شد که ممکن است تا پایان سال جاری ادامه داشته باشد و نرخ تورم در میان کشورهای اروپایی به ۹ درصد می رسد و این یعنی ۴ برابر بیشتر از نرخ تعیین شده توسط بانک اروپایی است.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که چهار اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا یعنی فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا در صورت عدم ثبت رکود اقتصادی، در سال ۲۰۲۳ به نرخ رشد کمتر از حد انتظار دست خواهند یافت.

در مورد بریتانیا، بانک مرکزی اعلام کرد که این کشور در حال حاضر وارد وضعیت رکود شده است و انتظار می‌رود نرخ تورم تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۱۳ درصد برسد.