به گزارش اکوایران، در شرایطی که گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی با واکنش جمهوری اسلامی مواجه شده، خبرنگار والستریت ژورنال مدعی شده که شورای حکام آژانس تصمیمی برای صدور قطعنامه جدید علیه تهران ندارد.

قطعنامه صادر نمی شود

در حالی که در آستانه برگزاری نشست فصلی شورای حکام  آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش روز گذشته آژانس دلالت بر افزایش قابل توجه ذخایر اورانیوم با غلظت بالای تهران داشت،  لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال که از نزدیک مذاکرات هسته ای را دنبال می کند، در صفحه توئیتر خود خبر داد که در جلسه آتی شورای حکام قطعنامه ای علیه ایران صادر نخواهد شد. نورمن علی رغم آنکه گزارش جدید آژانس را نگران کننده خوانده، اما گفته این تصمیم بر اساس تماس اخیر میان سران تروئیکای اروپایی و ایالات متحده گرفته شده است.

روز گذشته، خبرگزاری رویترز، مدعی شده بود بر اساس گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تا 60 درصد، که بسیار نزدیک به درجه تسلیحاتی است، بسیار بالاتر از مقداری است که طبق یک تعریف در صورت غنی‌سازی بیشتر برای یک بمب اتمی کافی است. بر اساس این گزارش که به رویت اعضا و رویترز رسیده، بنا بر تخمین آژانس، اورانیوم غنی‌شده تا 60 درصد ایران و به شکل هگزافلوراید اورانیوم -گازی که با سانتریفیوژ غنی‌سازی می‌شود-  از آخرین گزارش فصلی که در 30 می منتشر شد، از 12.5 کیلوگرم به 55.6 کیلوگرم رسیده است.  همزمان، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مانند فصل‌های گذشته، گزارش دومی را منتشر کرد که مدعیست ایران هنوز پاسخ‌های معتبری درباره منشأ ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام‌نشده که به نظر می‌رسد عمدتا قدیمی هستند و آژانس سال‌هاست که مدعی بررسی آن‌ها بوده، ارائه نکرده است. 

گزارشی سیاسی

در واکنش به این گزارش،  «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت که برقراری مجدد نظام راستی آزمایی پیشین مستلزم عمل کردن طرف‌های برجامی به تعهدات خود است و مطالب گزارش فصلی اخیر مدیرکل آژانس تکرار موارد بی اساس قبلی با اهداف سیاسی بوده و هیچ نکته جدیدی جز بازی با عبارات برای اهداف خاص ندارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران متذکر شد که برخی رسانه‌های بین‌المللی با تحریف و تفسیر و مصادره به مطلوب عباراتی که عمدی توسط مدیرکل مبهم تنظیم شده و مشحون از جزئیات غیر ضرور است، همانندگذشته با استفاده از این ابهامات، فضا سازی‌های پوچ رسانه‌ای خود را با هدف القا غیرصلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشور دنبال می‌کنند.

تعلیق مذاکرات تا ماه نوامبر؟

لارنس نورمن همچنین در توئیت دیگری ادعا کرده، به رغم اخبار اولیه، علی باقری کنی در لیست هیات ایرانی حاضر در مجمع سالانه سازمان ملل قرار ندارد و این به معناست که انتظار می‌رود در حین نشست سالانه هیچ اتفاق مهمی در مورد برجام رخ نمی دهد و همه چیز به بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا موکول می شود.

روزنامه جرازلم پست هم به نقل از یک منبع اروپایی مدعی شده بازگشت ایران و ایالات متحده به توافق هسته ای تا قبل از انتخابات میان دوره ای ماه نوامبر در آمریکا چندان محتمل نیست. این منبع گفته اگر توافق در روزهای اخیر انجام نشود، دیگر برای جمع بندی سریع مذاکرات خیلی دیر خواهد بود.