شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#کاخ سفید

تصمیم آمریکا درباره توافق با ایران مشخص شد | گزینه‌ای که از روی میز برداشته شد

پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸

کاخ سفید گفته که شکاف‌های جدی همچنان باقی مانده و امریکا برای هر سناریویی با توافق یا بدون آن آماده است. به نظر می‌رسد پس از «خروج از برجام»، امریکا این‌ بار به «خروج از توافق» نزدیک شده است!

لاپید و بایدن

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه جوان در بخشی از یک گزارش نوشت: از اظهارات مقامات امریکایی در روزهای اخیر به‌ خوبی معلوم بود که این کشور در حال حاضر اراده‌ای برای توافق با ایران ندارد و ادعای غیرسازنده بودن پاسخ تهران هم نوعی بهانه‌تراشی برای سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات بود. پس از سخنان بورل که گفت به توافق هسته‌ای در وین خوش‌بین نیست، اینک رسانه تایمز اسرائیل، به نقل از مقامات کاخ سفید ادعا کرده که توافق احیای برجام از روی میز برداشته شده و در آینده نزدیک امضا نخواهد شد. کاخ سفید هم گفته که شکاف‌های جدی همچنان باقی مانده و امریکا برای هر سناریویی با توافق یا بدون آن آماده است. به نظر می‌رسد پس از «خروج از برجام»، امریکا این‌باربه «خروج از توافق» نزدیک شده است!

سفرهای مکرر مقامات صهیونیستی به امریکا برای متقاعد کردن مقامات این کشور برای عدم توافق با ایران بالاخره جواب داد و واشنگتن برای مدت نامعلومی از میز مذاکرات کنار کشیده است. روزنامه تایمز اسرائیل روز چهار شنبه در گزارشی مدعی شد که مقام‌های امریکا به یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اطلاع داده‌اند توافق احیای برجام از روی میز برداشته شده و در آینده نزدیک امضا نخواهد شد. این گزارش درحالی منتشر شده که رسانه‌های صهیونیستی پیش از این از احتمال امضای توافق خبر داده بودند. در این گزارش‌ها اعلام شده بود بر اساس تخمین موساد، توافق احتمالی میان ایران و کشورهای غربی در چند روز یا چند هفته آینده امضا خواهد شد. روزنامه هاآرتص دو روز پیش در گزارشی گفت که مقامات اسرائیلی به شدت تلاش می‌کنند مقامات کاخ سفید را از هرگونه توافق با تهران منصرف کنند.

هیونیست‌ها هرگونه توافقی با ایران را تهدیدی برای موجودیت خود می‌دانند و همواره سعی کرده‌اند رهبران غربی را از رسیدن به توافق بر سر برجام منع کنند. پیش از این هم برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این بود که تا انتخابات میان دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا اراده‌ای برای توافق با تهران ندارد. مقامات واشنگتن همیشه اعلام کرده‌اند که درباره برنامه هسته‌ای ایران، با صهیونیست‌ها هماهنگ هستند و توافقی را امضا نخواهند کرد که به ضرر امنیت رژیم صهیونیستی و دیگر متحدانش در خلیج فارس باشد.