شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت

تورم پنجاه درصدی در محصولات تولید داخل

تورم پنجاه درصدی در محصولات تولید داخل

فردای اقتصاد: مرکز آمار گزارش تورم تولیدکننده در بهار را منتشر کرده است. پیش‌تر گزارش‌هایی مربوط به بخش‌هایی مثل خدمات به صورت جداگانه منتشر شده بود و حالا تورم تولیدکننده برای کل بخش‌ها اعلام شده است. بنا بر این گزارش در فصل بهار ١٤٠١، درصد تغییرات شاخص قیمت کل تولیدکننده نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٤٩,٣ درصد بوده که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٤٢.٠ درصد)، ٧.٣ واحد درصد افزایش داشته است.

شاخص قیمت تولیدکننده چیست؟

به تعریف مرکز آمار ایران، قیمت تولیدکننده مبلغی است که تولیدکننده در ازای یک واحد کالا یا خدمات خود از خریدار دریافت می‌کند؛ در واقع این مبلغ برابر است با قیمت پایه به علاوه هر نوع مالیات غیرقابل کسر بر محصول که تولیدکننده باید پرداخت کند منهای یارانه‌ای که تولیدکننده بر محصول خود دریافت می‌کند. پس به نوعی شاخص قیمت تولیدکننده می‌خواهد اصطلاحاً قیمت در کارخانه را بسنجد. بنابراین مالیات بر ارزش افزوده و همچنین سود ناخالص عمده فروشی یا خرده‌فروشی عرضه‌کنندگان و هزینه‌های بیمه و حمل و نقل که به طور مجزا فاکتور شده، در قیمت تولیدکننده نقشی ندارد.

شاخص قیمت کل تولیدکننده در بهار

در فصل بهار ١٤٠١، شاخص قیمت کل تولیدکننده ٦٢٦,٤ بوده که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ١٥.٨ درصد، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٤٩.٣ درصد افزایش داشته و در چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ٤٩.٧ درصد افزایش داشته است.

تورم فصلی افزایش یافت

در فصل بهار ١٤٠١، درصد تغییرات شاخص قیمت کل تولیدکننده نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ١٥,٨ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٤.٩ درصد)، ١٠.٩ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، در فصل بهار ١٤٠١ نسبت به فصل قبل، ١٥.٨ درصد افزایش دارد. در این فصل بیش­ترین تورم فصلی با ٣٨.٥ درصد مربوط به گروه "کشاورزی" (تحت تأثیر حذف ارز ۴۲۰۰) و کم­ترین تورم فصلی با ٧.٤ درصد مربوط به گروه معدن است. در این فصل گروه "تولید، انتقال و توزیع برق" تورم ٠.٨- درصدی را تجربه کرده است.

تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در فصل اول ۱۴۰۱

در فصل بهار ١٤٠١، درصد تغییرات شاخص قیمت کل تولیدکننده نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٤٩,٣ درصد بوده که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٤٢.٠ درصد)، ٧.٣ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی تولیدکنندگان به ازای تولید در داخل کشور، در فصل بهار ١٤٠١ نسبت به دوره مشابه سال قبل ٤٩.٣ درصد افزایش دارد. در این فصل بیش­ترین تورم نقطه به نقطه با ٦٦.٢ درصد مربوط به گروه "کشاورزی" و کم­ترین تورم نقطه به نقطه با ٨.٤ درصد مربوط به گروه "تولید، انتقال و توزیع برق" بوده است. نمودار تورم نقطه‌ای بخش‌های اصلی تولید را می‌توان در تصویر زیر مشاهده کرد.

تورم شاخص قیمت تولیدکننده در بهار ۱۴۰۱
تورم شاخص قیمت تولیدکننده در بهار ۱۴۰۱