شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اربعین#زائران اربعین#فرودگاه امام

گزارش تسنیم/ ترمینال سلام چه امکاناتی به زائران اربعین می‌دهد؟ تاخیر پروازها مشکل همیشگی

گزارش تسنیم/ ترمینال سلام چه امکاناتی به زائران اربعین می‌دهد؟ تاخیر پروازها مشکل همیشگی

درحالی پروازهای اربعین از دیروز رسما از ترمینال سلام فرودگاه امام آغاز شده که داستان همیشگی تاخیر پروازها ادامه دار است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در ایام اربعین قرار است ایرلاین‌های داخلی 1000 پرواز به دو مقصد پروازی نجف و بغداد انجام دهند. این پروازها از دیروز 15 شهریور آغاز شد و تا 30 شهریور ادامه خواهد داشت.

ابتدا قرار بود حدود 60 هزار زائر با استفاده از حمل‌ونقل هوایی به سفر اربعین بروند که با توجه به تقاضای بالا این پروازها به حدود 100 هزار افزایش یافته و امروز رئیس سازمان هواپیمایی کشوری برای افزایش این پروازها به عراق سفر خواهد کرد. فارغ از نتیجه رایزنی با عراقی‌ها و حواشی فروش بلیت پروازهای اربعین که نارضایتی مردم را برخی ایرلاین‌ها به همراه داشته، امسال زائران اربعین حسینی در تهران از ترمینال زیارتی سلام عازم کشور عراق خواهند شد.

با توجه به وجود برخی ابهامات در رابطه با چگونگی انجام پروازهای اربعین و شرایط آن برای زائران ایرانی و غیرایرانی در این گزارش به پرسش‌های معمول زائران از جمله نحوه دسترسی به ترمینال سلام، مدارک مورد نیاز برای ورود، آخرین شرایط تزریق واکسن کرونا، وضعیت پاسخگوی ایرلاین‌ها به مردم، دغدغه‌ها و گلایه‌های مردم و... پرداخته خواهد شد.

2 انتخاب برای ورود به ترمینال زیارتی سلام

در ابتدا زائران اربعین باید به این نکته توجه داشته باشند مسیر دسترسی به ترمینال سلام متفاوت از دسترسی به ترمینال شماره یک است و نیازی نیست وارد محوطه فرودگاه امام شوند. بر این اساس اگر زائران از مسیر اتوبان تهران-ساوه قصد عزیمت به فرودگاه را داشته باشند بایستی پیش از ورودی ترمینال یک فرودگاه به تابلو جاده‌ای توجه کنند. تقریبا پس از طی حود 5 کیلومتر در کمربندی شمالی فرودگاه امام خمینی تابلو ورودی ترمینال سلام مشاهده می‌شود.

یکی از اقدامات مهم مدیران شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) فراهم کردن و پیش‌بینی پارکینگ برای خودرو زائران اربعین است. زائران بلافاصله پس از ورود به جاده دسترسی ترمینال سلام، وارد محوطه پارکینگ شده و به‌صورت رایگان (تا 30 شهریور 1401) خودور خود را پارک می‌کنند. فاصله بین پارکینگ تا درب ورودی پروازهای خروجی فرودگاه امام در ترمینال سلام حدود 100 متر است.

ظرفیت پارکینگ ترمینال سلام 1200 خودرو است، ضمن این‌که پیش‌بینی و اقدامات لازم برای پارک 3200 خودرو در محوطه خاکی ترمینال نیز انجام شده است. به‌عبارت دیگر در ترمینال سلام 4400 پارکینگ برای زائران اربعین حسینی آماده‌سازی شده است.

یکی از زائران اربعین در این‌باره به خبرنگار تسنیم، گفت: سال‌ گذشته به دلیل کمبود پارکینگ چاره‌ای نداشتیم که با وسایل حمل‌ونقل عمومی به فرودگاه بیاییم، آنهم در زمانیکه شاهد اوج شیوع ویروس کرونا بودیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه امسال بدون دغدغه با خودرو شخصی به فرودگاه آمدیم و از مسئولان مربوطه در این زمینه تشکر می‌کنیم.

به گزارش تسنیم، از آنجاکه این احتمال وجود دارد برخی زائران به هر دلیلی به جای ترمینال سلام وارد ترمینال شماره یک فرودگاه شوند، شهر فرودگاهی امام اقدام به استقرار 5 دستگاه اتوبوس برای انتقال زائران کرده است. این اتوبوس‌ها به‌صورت 24 ساعته و رایگان در حال خدمات‌رسانی به زائران بوده و مردم را بین ترمینال سلام و ترمینال شماره یک جابجا می‌کنند.

از سوی دیگر به گفته مسئولان شهر فرودگاهی امام (ره) زائران می‌توانند برای دسترسی به ترمینال سلام از نرم‌افزارهای مسیریاب استفاده کنند.

اربعین , اربعین ,

تفاوت ورود زائران ایرانی و خارجی به ترمینال سلام/ شرط تزریق 2 دوز واکسن کرونا برای انجام سفر اربعین

به گزارش تسنیم، از زائران ایرانی اربعین در بدو ورود تنها پاسپورت مطالبه می‌شود، اما زائران خارجی (اتباع پاکستانی و افغانستانی) باید علاوه برای پاسپورت مدارک مربوط به تزریق واکسن کرونا را نیز ارائه دهند. به گفته مدیرکل روابط عمومی شهر فرودگاهی حضرت امام خمینی (ره) زائران ایرانی اربعین برای انجام پروازها با توجه به نظام سندرومیک به‌لحاظ تزریق واکسن کرونا چک می‌شوند.

صالحی افزود:‌ بهداشت مرزی مستقر در فرودگاه امام مدارک مربوط به تزریق واکسن زائران خارجی را در حین ورود به ترمینال سلام چک می‌کند و در صورتی که مدارک آنها دارای نقص باشد واکسیناسیون آنها انجام می‌شود.

صالحی از انجام تست آنفلوآنزا، وبا و فلج اطفال برای اتباع پاکستانی و افغانستانی خبر داد و گفت همچنین در صورت تشخیص پزشک تست مربوط به بیماری‌های هپاتیت‌بی، مالاریا و اچ‌آی‌وی از اتباع خارجی انجام می‌گیرد.

مدیرکل روابط عمومی شهر فرودگاهی امام خمینی، با بیان اینکه اگر زائران خارجی دارای علائم کرونا باشند قرنطینه خواهند شد، افزود: زائران ایرانی برای خروج از کشور باید دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند.

اربعین ,

تاخیر، پای ثابت پرواز شرکت‌های هواپیمایی

یکی از گرفتاری‌هایی که زائران اربعین حسینی در اولین روز انجام پروازها با آن مواجه شدند داستان تکراری تاخیرات پروازی بود. دیروز یکی از هواپیماهای شرکت هواپیمایی داخلی به دلیل نقص فنی نتوانست مسافران را به نجف منتقل کند. مسئله‌ای که اعتراض زائران اربعین را به‌دنبال داشت و آنها از عدم پاسخگویی این ایرلاین گلایه داشتند.

نکته جالب توجه این‌که مدیر ایستگاه این ایرلاین در فرودگاه سلام حضور نداشت و پیگیری‌ چند ساعته برای پیدا کردن وی نتیجه‌ای در برنداشت. مسئله‌ای که با  واکنش رئیس سازمان هواپیمایی کشور روبرو شد و محمدی‌بخش دستور رسیدگی به این موضوع را داد.

یکی از مسافران این پرواز در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: با وجود این‌که برای تسهیل پرواز اربعین، ترمینال سلام آماده‌سازی شده و ما از آن رضایت داریم که بازهم به دلیل تاخیر پروازی کام ما تلخ شده است.

وی افزود: چند ساعت پرواز ما تاخیر دارد اما مسئولی از شرکت هواپیمایی اینجا نیست که به مردم پاسخگو باشد. شنیدیم که مدیر ایستگاه این ایرلاین حتی تلفن همراهش را نیز خاموش کرده و معلوم نیست کجا رفته است.

وی خواستار برخورد سازمان هواپیمایی به عدم تکریم مسافران از سوی ایرلاین‌ها شد و گفت: به ما می‌گویند شما را در هتل اسکان می‌دهیم، ما اسکان نمی‌خواهیم. می‌خواهیم هرچه سریع‌تر پروازمان انجام شود تا به پیاده‌روی اربعین برسیم.

به گزارش تسنیم، بر اساس برنامه اعلام شده امروز قرار است 60 پرواز توسط ایرلاین‌های داخلی به سمت فرودگاه نجف انجام شود.

یکی از مسائلی که در ترمینال سلام فرودگاه امام (ره) جلب توجه می‌کند برپا کردن موکب‌هایی است که با شیرینی، شربت و غذا از زائران اربعین پذیرایی می‌کنند. استفاده از لباس متحد‌الشکل به‌عنوان "خادم زائر" نیز یکی از اقدامات خوب وزارت راه و شهرسازی بوده که مردم از آن ابراز رضایت دارند.

اربعین ,

در مجموع اگر تاخیر پروازی و عدم پاسخگویی برخی ایرلاین‌ها را فاکتور بگیریم در ترمینال سلام مردم با آشفتگی معمول فرودگاه‌ها و ازدحام خبری نیست. با توجه به اقدامات انجام شده از سوی دولت سیزدهم، پیش‌بینی می‌شود در بازه زمانی 15 تا 30 شهریور ماه پروازهای اربعین به نحو شایسته‌ای انجام شده و رضایتمندی نسبی زائران را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/