شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#خودرو
اقتصادی

قرعه کشی خودرو | سامانه یکپارچه | حذف قرعه کشی خودرو | بازار خودرو

شانس برنده شدن در قرعه کشی خودرو کاهش یافت | متقاضیان خرید خودرو چند درصد شانس برنده شدن دارند؟

احتمالا متقاضیان خرید خودرو در سومین دور قرعه‌کشی یکپارچه تنها یک درصد شانس برنده شدن داشته باشند.

شانس برنده شدن در قرعه کشی خودرو کاهش یافت | متقاضیان خرید خودرو چند درصد شانس برنده شدن دارند؟

بازار خودرو در رکودی نسبی به سر می‌برد. دلار اگرچه به واسطه تشدید ابهامات پیرامون احیای برجام و همچنین افزایش تقاضای مسافرتی صعودی شده است، اما معامله‌گران در بازار خودرو فعلا دست نگه داشته‌اند و قیمت‌ها نوسانات جدی را تجربه نمی‌کنند. چراکه از یک سو انتظار ورود نخستین خودروهای وارداتی به کشور در پاییز سال جاری وجود دارد و از سوی دیگر، سومین مرحله قرعه‌کشی خودرو از طریق سامانه یکپارچه نیز از فردا به مدت سه روز آغاز خواهد شد و بار دیگر چند میلیون ایرانی متقاضی خرید خودرو ناچارند در این بخت‌آزمایی شانس خودرو را امتحان کنند.

کاهش شانس برنده شدن در قرعه کشی خودرو؟  قیمت انواع خودرو داخلی و چینی امروز سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱

در سومین دور قرعه‌کشی یکپارچه حدود ۶۰  هزار خودرو عرضه می‌شود که نسبت به دو دور پیشین قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه خودرو تقریبا نصف شده است.

مسئولان وزارت صمت می‌گویند شانس برنده شدن برای خودروهای پرطرفدار در این دوره ۸ برابر افزایش یافته است، با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگر تعداد ثبت‌نام‌کنندگان مشابه دوره قبل حدود ۶ میلیون نفر باشد (سناریوی ۱) و یا فرض کنیم تعداد متقاضیان میانگینی از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان دو دور اول قرعه‌کشی باشد (سناریوی ۲)، شانس برنده شدن حدود یک درصد خواهد بود که نسبت به گذشته چندان بهبود چشمگیری نیافته است. اگرچه همانطور که در جدول شماره دو مشاهده می‌شود در روش قبلی قرعه‌کشی یکپارچه شانس برنده شدن زیر یک درصد بود، اما به باور عموم متقاضیان همچنان این تعداد عرضه خودرو آن هم با روش قرعه‌کشی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز آن‌ها باشد. با این حال وزارت صمت وعده داده است با افزایش تولید تا پایان سال تمامی خودروها از شمول قرعه‌کشی خارج شوند که خبری امیدوارکننده است.

کاهش شانس برنده شدن در قرعه کشی خودرو؟  
جدول شماره یک - شانس برنده شدن در قرعه‌کشی خودرو این هفته
کاهش شانس برنده شدن در قرعه کشی خودرو؟  جدول شماره دو - شانس برنده شدن در روش قبلی قرعه‌کشی خودرو

لازم به ذکر است ۵۰ درصد ظرفیت قرعه‌کشی به طرح جوانی جمعیت، ۳۰ درصد به فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش و ۲۰ درصد به خروج خودروهای فرسوده اختصاص داده شده است. البته ظرفیت خروج خودروهای فرسوده ۱۰ درصد فراتر از مقدار مندرج در قانون بودجه ۱۴۰۱ است.

منبع: فردای اقتصاد