شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی#شفافیت

ساماندهی کامل کارتخوان‌ها و درگاه‌های پرداخت/ ماموریت انجام شد

بیش از ۸ میلیون دستگاه کارتخوان در کشور وجود دارد که به گفته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در حال حاضر تمامی کارتخوان‌ها و درگاه‌های پرداخت اینترنتی کشور به پرونده مالیاتی متصل شده‌اند. این اقدام در کنار ایجاد بستری برای شفافیت مالی موجب شناسایی مودیان مالیاتی و افزایش درآمد مالیاتی دولت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، ساماندهی کامل کارتخوان‌ها و درگاه‌های پرداخت اینترنتی کشور پس از دو سال همکاری بسیار خوب شبکه پرداخت، مردم، سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی محقق شد.

 

نظارت بر جریان مالی، دارایی و فعالیت اقتصادی شهروندان نه تنها حق حاکمیت است، بلکه از وظایف آن به حساب می‌آید تا از این طریق سلامت اقتصادی جامعه تامین شود. در همین راستا ساماندهی درگاه‌های پرداخت موجب شناسایی مودیان مالیاتی و افزایش درآمد مالیاتی دولت، جلوگیری از فرار مالیاتی، نظارت بر حساب‌های مالی و تراکنش ها، شفافیت، کمک به کنترل و جلوگیری از فعالیت‌های غیر‌قانونی مانند سوداگری در بازار ارز، پولشویی و ... می‌شود که از مزایای بالایی برخوردار است.

 

در همین باره محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا اظهار کرد: اقدامی که به تازگی بانک مرکزی در اتصال پرداخت و پوز‌ها به سیستم و سامانه مالیاتی کشور انجام داد یک اقدام کم نظیر است چراکه پیش از این هم می‌توانست عملیاتی شود، اما نشد. براساس آخرین آمار بانک مرکزی تقریبا تمام اتصال‌ها محقق شده، مفهوم آن این است که اشراف کامل اطلاعاتی کشور بر حوزه فعالیت‌های مرتبط با تراکنش‌های بانکی از طریق درگاه‌های پرداخت و پوز‌ها به وجود آمده که طبیعتا کار مهمی محسوب می‌شود.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: سال گذشته مالیات برارزش افزوده به طور متوسط ماهانه ۴ هزارمیلیارد تومان وصول شده، به دلیل همین کار‌های زیرساختی و شفاف سازی اطلاعات در سال جاری این عدد به ۷۵۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که دو برابر شدن تنها مالیات برارزش افزوده نشان از ظرفیت‌ها در حوزه اجرا دارد.

 

همچنین غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره به خبرنگار ایبِنا گفت: ظاهرا ۹ میلیون دستگاه پایانه خرید در اختیار مردم قرار داشت که با این ساماندهی چهار میلیون پوز از دور خارج شد. بخش مهمی از دادوستد‌ها و فعالیت‌های اقتصادی خارجی از بنگاه سازمان امور مالیاتی بود و راهی برای شناسایی آن‌ها وجود نداشت و تحت عنوان اقتصاد زیرزمینی یا اقتصاد پنهان جریان داشت. خوشبختانه این کار اقتصاد زیرزمینی را شفاف ساخت. البته باید این نکته را هم مورد توجه قرار داد که بخش قابل توجهی از صاحبان این پایانه‌های پرداخت مشمول مالیات نمی‌شوند؛ ولی اضافه شدن دو میلیون نفر به پرداخت‌کنندگان مالیات کشور بسیار قابل توجه است. خوشبختانه سال گذشته هم مالیات مصوب نه تنها وصول شد، بلکه بالاتر از آن هم رفت و طی ماه‌های آغازین سال جاری، مالیاتی که دولت دریافت کرد، در مقایسه با چهار، پنج ماه اول سال گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش داشت؛ بنابراین ساماندهی مالیات ضروری است، زیرا اقتصاد نه تنها از شفافیت هیچ مشکلی پیدا نمی‌کند، بلکه هر مشکلی را برطرف هم می‌سازد.