شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#دولت#اروپا

چک دولت ترکیه را به سوءاستفاده از بحران پناهجویان متهم کرد

چک دولت ترکیه را به سوءاستفاده از بحران پناهجویان متهم کرد

وزیر کشور جمهوری چک می‌گوید ترکیه دروازه‌های اروپا را به روی پناهجویان سوری باز کرده است و این مسئله به افزایش موج پناهجویان در اروپا منجر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «ویت راکوسان»، معاون اول نخست وزیر جمهوری چک در سخنانی ترکیه را به عدم همکاری در سیاست‌های مهاجرتی اروپا و سوءاستفاده از بحران پناهجویان متهم کرد.

این مسئول جمهوری چک گفت: ترکیه دروازه‌های اروپا را به روی پناهجویان سوری باز کرده و این مسئله منجر به افزایش چندبرابری تعداد مهاجران غیرقانونی بازداشت شده در جمهوری چک و کشورهای همسایه شده است.

راکوسان در ارتباط با مسئله مهاجران گفت: ما از سمت ترکیه دروازه‌های گسترده ای به سوی اروپا داریم. از این رو تعداد مهاجران غیرقانونی سوری که به جمهوری چک و کشورهای اروپایی همسایه می آیند بسیار زیاد است. این مهاجران نه از کشور خود، بلکه از طریق ترکیه وارد اروپا می‌شوند و ترکیه مانعی برای عبور آن‌ها برای رفتن به اروپا ایجاد نمی‌کند.

وزیر کشور چک همچنین خاطرنشان کرد که دولت رومانی هم پذیرش پناهجویان را متوقف کرده است. راکوسان گفت: رومانی به توافقنامه بازگشت مهاجران غیرقانونی پایبند نیست.

به گفته وزارت کشور چک، از ابتدای سال ۲۰۲۲، بیش از ۳۶۰۰ مهاجر غیرقانونی که ۹۰ درصد آنها شهروندان سوری بودند، در خاک این کشور بازداشت شده اند. گفته شده اکثریت پناهجویان سعی کرده اند از طریق اسلواکی و سپس جمهوری چک به آلمان بروند. این در حالی است که در سال ۲۰۲۱، مرزبانان چک ۱۳۰۰ مهاجر غیرقانونی را بازداشت کرده بودند و حتی در سال‌های گذشته تنها ۲۰۰ تا ۴۰۰ نفر بازداشت شده بودند.

ترکیه همواره از کارت پناهجویان برای پیشبرد سیاست‌های خود در برابر اروپا استفاده کرده است و در زمان اوج بحران پناهجویان سوری، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه در نشست سیاسی بروکسل اروپایی‌ها را تهدید کرد که اگر اروپا در سریع‌ترین زمان ممکن به مطالبات ویژه ترکیه از جمله مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا و لغو ویزا برای شهروندان ترکیه‌ای جامه عمل نپوشاند، هزاران پناهجو و آواره را روانه اروپا خواهد کرد.