شهر خبر

واکنش سناتور روس به گزارش آژانس انرژی اتمی درباره «زاپروزیا»

واکنش سناتور روس به گزارش آژانس انرژی اتمی درباره «زاپروزیا»

سناتور «الکسی پوشکوف» امروز به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره نیروگاه هسته ای «زاپروزیا» واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سناتور «الکسی پوشکوف» معتقد است نتایجی که آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش ماموریت بازرسان خود به نیروگاه هسته ای زاپروزیا به آن اشاره کرده است؛ از قبل واضح بود و این گزارش چیزی را حل نخواهد کرد.

به گفته سناتور «الکسی پوشکوف»، نتایجی که آژانس به آنها استناد کرده است، حتی قبل از سفر هیئت به این نیروگاه هم واضح بودند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش درباره وضعیت امنیتی نیروگاه اتمی زاپروژیا را منتشر کرد.

این گزارش که در ۵۲ صفحه تنظیم شده است، یافته های اولیه مربوط به بررسی ایمنی و امنیت هسته ای در نیروگاه زاپروژیا را که در ماموریت کارشناسان آژانس از این نیروگاه هسته ای به دست آمده، را نشان می دهد. همچنین نتایج مربوط به ماموریت اولیه بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در چرنوبیل در ماه می نیز ارائه شده است.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره می نویسد: گزارش آژانس با در پیش گرفتن رویکردی مغرضانه و سوگیری به نفع اوکراین، در بحث درباره «یکپارچگی فیزیکی» تأسیسات هسته ای به گزارش‌های اوکراین درباره استقرار ادعایی تجهیزات نظامی روسیه در نیروگاه زاپروژیا استناد می کند و از خطراتی سخن به میان می آورد که در اثر پرواز موشک‌ های کروز روسی بر فراز آسمان این ناحیه حادث می شود.

هیئت ۱۳ نفره آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه به منظور بررسی وضعیت نیروگاه اتمی زاپروژیا ماموریت خود در این نیروگاه آغاز کردند. نیروگاه زاپروژیا که بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا محسوب می‌ شود، در خط مقدم جبهه درگیری‌ های روسیه و اوکراین قرار گرفته و بمباران متعدد آن طی روزهای اخیر توسط ارتش اوکراین، به تشدید مخاطرات مرتبط افزوده است.