شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#داعش#افغانستان#حقوق بشر

گزارش دیده‌بان حقوق بشر درباره جنایت‌های داعش در افغانستان

گزارش دیده‌بان حقوق بشر درباره جنایت‌های داعش در افغانستان

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی به تشریح ابعاد مختلف جنایت‌های گروهک داعش در افغانستان پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، سازمان دیده بان حقوق بشر امروز با انتشار گزارشی اعلام کرد: گروهک داعش در افغانستان، بارها به هزاره ها و دیگر اقلیت های مذهبی در مساجد، مدارس و محل کار آنها حمله کرده است.

درگزارش منتشره از سوی سازمان دیده بان حقوق بشر در این خصوص ادعا شده است: طالبان برای محافظت از این جوامع در برابر بمب گذاری های انتحاری و سایر حملات تروریستی و ارائه مراقبت های پزشکی و سایر کمک‌ های لازم به قربانیان و خانواده‌ های‌ شان اقدام خاصی انجام نداده‌ است.

بر اساس این گزارش، از آغاز تسلط طالبان در ماه آگوست سال ۲۰۲۱ بر افغانستان، گروهک تروریستی داعش مسئولیت ۱۳ حمله علیه هزاره ها را بر عهده گرفته است. این حملات حداقل ۷۰۰ کشته و زخمی بر جای گذاشته است.

در همین ارتباط، در اکتبر سال ۲۰۲۱، «سعید خوستی» سخنگوی وزارت کشور دولت موقت طالبان گفته بود: امنیت اقلیت‌های مذهبی را تضمین خواهیم کرد. ما به عنوان یک دولت مسئول حفاظت از همه شهروندان افغانستان، به‌ویژه اقلیت‌های مذهبی هستیم.

گفتنی است که گروهک تروریستی داعش مسئولیت بمب گذاری انتحاری ۱۹ آوریل در دبیرستان عبدالرحیم شهید در غرب کابل در محله دشت برچی- منطقه ای عمدتاً هزاره نشین و شیعه نشین- را بر عهده گرفت. در این حمله ۲۰ دانش آموز، معلم و کارمند شهید و زخمی شدند.

این گروه همچنین مسئولیت بمب گذاری انتحاری ۲۱ آوریل در یکی از بزرگترین مساجد شیعیان افغانستان، مسجد سه دوکان در مزار شریف را بر عهده گرفت که در آن ۳۱ نفر شهید و ۸۷ نفر دیگر زخمی شدند.

در ۲۷ آوریل هم گروهی ناشناس ۵ مرد هزاره را در مسیر رفتن به معدن زغال سنگ دره صوف در ولایت سمنگان به شهادت رساندند. روز بعد هم انفجار یک بمب در یک مینی بوس حامل مسافران هزاره در مزار شریف ۹ شهید و ۱۳ زخمی برجای گذاشت.

هیئت نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در این ارتباط گزارش داد که حملات اخیر این گروهک تروریستی به تجمعات شیعیان در کابل بیش از ۱۲۰ شهید و زخمی برجای گذاشته است.