شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزارت بهداشت#پاکستان

دبیر ویژه وزارت بهداشت پاکستان تاکید کرد؛

ضرورت مدیریت سلامت تردد سالانه میلیون‌ها زائر بین کشورهای منطقه

ضرورت مدیریت سلامت تردد سالانه میلیون‌ها زائر بین کشورهای منطقه

دبیر ویژه وزارت بهداشت پاکستان بر ضرورت مدیریت سلامت در تجمعات و ترددهای سالانه میلیون‌ها زائر بین کشورهای منطقه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، میرزا نصیرالدین مسعود احمد در پیام ویدئویی به «نشست کارشناسان ارشد گروه ۵ در حوزه سلامت» در تهران با بیان این مطلب، گفت: همه کشورهای منطقه تشابهاتی از نظر بیماری‌های واگیر دارند که باید با ابتکار عمل در چارچوب مقررات بین المللی به تبادل اطلاعات و کمک به یکدیگر بپردازند.

وی افزود: چهار کشور همسایه که عضو جی ۵ هستند اشتراکات اعتقادی فراوانی دارند که منجر به سفرهای میلیونی زائران در طول سال می‌شود و این سفرها در جریان پاندمی هایی مانند کرونا اگر تحت کننترل و مدیریت قرار نگیرند، مشکل آفرین خواهند شد.

وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل وقوع سیل اخیر در پاکستان که بیش از هزار کشته برجای گذاشته و بر زندگی ۳۳ میلیون نفر از مردم پاکستان تأثیر داشته است، نتوانستم به صورت حضوری در نشست تهران شرکت داشته باشم و از این بابت متأسفم و از جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این نشست قدردانی می‌کنم.

دبیر ویژه وزارت بهداشت پاکستان ادامه داد: سلامت از مبانی اصلی توسعه است و این نشست می‌تواند در راه مبارزه با انتقال فرامرزی بیماری‌ها به کشورهای منطقه کمک شایانی کند.

میرزا نصیرالدین مسعود احمد با بیان این که هنگام شیوع بیماری‌های واگیر در منطقه باید به دادن هشدارهای لازم و پایش آنها بپردازیم، بیان کرد: باید با برنامه ریزی هایی ضمن رفع کمبود منابع به تقویت خدمات باکیفیت سلامت بپردازیم.

وی افزود: پاکستان در سال ۲۰۲۱ قادر به حذف فلج اطفال بود ولی متأسفانه موارد جدید دیگری از این بیماری در کشورمان مشاهده شد. در پاکستان بار بیماری‌های واگیر همچون ایدز و سل بالاست. در زمینه هپاتیت سی از طریق غربالگری و اجرای برنامه‌های جسورانه موفق به انجام اقدامات کنترلی شدیم.

دبیر ویژه وزارت بهداشت پاکستان یادآور شد: پاکستان اعلام می‌کند در فصل چهارم سال ۲۰۲۲ تمهیدات جدیدی برای افزایش سلامت به خرج خواهد داد و برنامه‌های مراقبت از مادر و نوزاد را دنبال کرده و در جهت تاب آوری اقلیمی برنامه‌های جدید بیماریابی در زمینه بیماری‌های واگیر و غیرواگیر را اجرا خواهد کرد.

وی در پایان ظرفیت بالای کشورهای عضو گروه ۵ را در رابطه با توسعه همکاری‌های مشترک با هماهنگی سازمان بهداشت جهانی مورد تاکید قرار داد.