اردوغان: اروپا زمستان سختی در پیش دارد

«رجب طیب اردوغان » رئیس‌جمهور ترکیه ، ظهر امروز، هنگام عزیمت به بوسنی و هرزگوین در کنفرانسی مطبوعاتی درباره ذخایر گازی این کشور به مردم ترکیه اطمینان خاطر داد.

بنا بر گزارش شبکه «تی آر تی»، رئیس جمهور ترکیه گفت: «ما در مسئله گاز در حال حاضر هیچ مشکلی نداریم. همان‌طور که می‌دانید اروپا آنچه کاشته، اکنون دارد برداشت می‌کند. آن‌ها تصمیمات سختی در خصوص آقای پوتین اتخاذ کردند و روسیه نیز از مهم‌ترین سلاح خود یعنی گاز طبیعی علیه آن‌ها استفاده کرد. من معتقدم که کشورهای عضو اتحادیه اروپا زمستان سختی در پیش خواهند داشت».

رجب طیب اردوغان همچنین در بخش دیگری به یونان اشاره کرد و اظهار داشت: «حساسیت ما در خصوص مزاحمت جنگنده‌های یونانی برای جنگنده‌های ترکیه‌ای ادامه دارد. آتن پس از آنکه از این مسئله آگاه شد، اکنون از انجام این اقدامات خودداری می‌کند».

بعد از گذشت شش ماه از آغاز درگیری بین روسیه و اوکراین، مسکو در یک روند مرحله‌ای صادرات گاز خود به اتحادیه اروپا را کاهش داده است. این روند کاهشی تا جایی پیش رفت که شرکت «گازپروم» روسیه اخیرا اعلام کرد صادرات گاز به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم ۱ را به طور کامل متوقف کرده است. مسکو ظرفیت صدور گاز نورد استریم ۱ را در ماه ژوئن را به ۴۰ درصد کاهش داده بود و در ماه جولای این رقم را به ۲۰ درصد رسانده بود. گرچه مقامات روسیه علت توقف صدور گاز از نورد استریم ۱ را مسائل مرتبط با تعمیر و نگهداری عنوان کرده‌اند؛ اما به‌نظر می‌رسد که این اقدامات دلایل سیاسی-اقتصادی خود را دارد و مسکو گام‌به‌گام به پیش می‌رود. 

اردوغان: اروپا زمستان سختی در پیش دارد

در حالی که کشورهای غربی سخت در تلاشند تا جایگزین مناسبی برای گاز روسیه پیدا کنند، مسکو شرایط اقتصادی نسبتا خوبی را می‌گذراند. روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارشی به‌تازگی نوشت که به لطف افزایش شدید تقاضای نفت از سوی برخی اقتصادهای بزرگ جهان، روسیه توانسته حجم صادرات نفت خود را تقریباً به میزان پیش از تحریم‌های غرب و درگیری نظامی با اوکراین برساند. از سوی دیگر افزایش قیمت نفت در بازار جهانی که به حدود ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسیده، باعث شده تا درآمدهای نفتی روسیه سر به فلک بکشد.