شهرخبر

کشف تغییرات عجیب در ژن فضانوردان پس از سفر فضایی

کشف تغییرات عجیب در ژن فضانوردان پس از سفر فضایی

کشف تغییرات عجیب در ژن فضانوردان پس از سفر فضایی
نتایج یک بررسی ۲۰ ساله نشان می‌دهد که در دی‌ان‌ای (DNA) فضانوردان، جهش‌هایی وجود دارند که احتمالا در اثر پرواز فضایی رخ داده‌اند.

به گزارش ثریا نتیجه پژوهشی که طی ۲۰ سال، روی خون فضانوردان انجام شده است، نشان می‌دهد که خطر ابتلا به سرطان برای فضانوردان به بررسی دقیق‌ نیاز دارد. در این پژوهش، پژوهشگران با بررسی نمونه خون ۱۴ فضانورد، فراوانی بیشتری از جهش‌ را در ژن‌های آنها پیدا کردند.

این گروه از فضانوردان بین سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۱ در ماموریت‌های شاتل، به طور میانگین ۱۲ روز پرواز کرده بودند. تقریبا ۸۵ درصد از اعضای این گروه مرد بودند و شش نفر از فضانوردان، نخستین ماموریت خود را پشت سر می‌گذاشتند.

پژوهشگران دو بار نمونه خون فضانوردان را جمع‌آوری کردند که یک بار دقیقا ۱۰ روز پیش از پرواز فضایی و بار دوم در روز فرود آمدن بود. نمونه گلبول‌های سفید نیز سه روز پس از فرود آمدن فضانوردان جمع‌آوری شد. سپس، نمونه‌های خون به مدت ۲۰ سال در فریزر دست‌نخورده باقی ماندند و در دمای منفی ۸۰ درجه سلسیوس سرد شدند.

نتایج این پژوهش نشان داد، همه ۱۴ فضانورد مورد بررسی که در "برنامه شاتل فضایی" (Space Shuttle program) ناسا حضور داشتند، جهش دی‌ان‌ای را در سلول‌های بنیادی سازنده خون دارند؛ اگرچه جهش‌ها با توجه به سن فضانوردان، به‌ طور غیرمعمول بالا بودند، اما تعداد آنها کمتر از آستانه کلیدی نگرانی بود.

جهش‌هایی که در ژن‌ها مشاهده شد، کمتر از دو درصد بود. در بیانیه پژوهشگران آمده است: افرادی که از این آستانه عبور می‌کنند، با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و برخی از انواع سرطان روبه‌رو هستند.

اگرچه این پژوهش منحصربه‌فرد است، اما نتایج قابل‌توجهی را ارائه نمی‌دهد. پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند که فضانوردان باید تحت غربالگری دوره‌ای خون قرار بگیرند تا مراقب جهش‌های احتمالی باشند. همچنین، این غربالگری باید در یک چارچوب، مورد بررسی قرار بگیرد.

در بیانیه این گروه پژوهشی آمده است: در هر حال، برنامه‌های نظارتی بسیار مهم خواهند بود، زیرا ناسا از طریق برنامه "آرتمیس" (Artemis) در ماه و بعد از آن در مریخ، انسان‌ها را به ماموریت‌های بلندمدت در اعماق فضا خواهد فرستاد.

دکتر "دیوید گوکاسیان" (David Goukassian)، استاد قلب و عروق "مدرسه پزشکی آیکان در مانت ساینای" (ISMMS) و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ما تصمیم گرفتیم این پژوهش جدید را با توجه به علاقه روزافزون به پروازهای فضایی تجاری و اکتشافات فضایی عمیق دنبال کنیم و خطرات بالقوه ناشی از قرار گرفتن در معرض عوامل مضر مختلف را که با ماموریت‌های فضایی اکتشافی مکرر یا بلندمدت مرتبط هستند، مورد بررسی قرار دهیم.

گوکاسیان افزود: وجود این جهش‌ها لزوما به این معنا نیست که فضانوردان به بیماری قلبی-عروقی یا سرطان مبتلا می‌شوند، اما این خطر وجود دارد که این بیماری‌ها به مرور زمان، از طریق قرار گرفتن مداوم و طولانی‌مدت در محیط اعماق فضا رخ دهند.

نتایج این پژوهش، در مجله Nature Communications به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا