شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#آمریکا#دولت#اوکراین

بایدن: نباید روسیه را حامی تروریسم معرفی کنیم

بایدن: نباید روسیه را حامی تروریسم معرفی کنیم

علی‌رغم ادعای برخی قانونگذارن آمریکا و رئیس‌جمهور اوکراین که تلاش دارند دولت روسیه را دولتِ «حامی تروریسم» معرفی کنند، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید نباید چنین اقدامی را انجام داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در عقب‌نشینی از اظهارات پیشین برخی از مقامات کاخ سفید اعلام کرد نباید روسیه را به عنوان «دولتی حامی تروریسم» معرفی کرد.

برخلاف رئیس‌جمهور اوکراین و برخی از قانون‌گذاران آمریکا، جو بایدن، شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران در کاخ سفید هنگامی که از او پرسیده شد آیا باید روسیه را دولتی حامی تروریسم معرفی و شناسایی کنیم؟ پاسخ داد «خیر».

از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین بارها از آمریکا و کشورهای اروپایی درخواست کرده روسیه را در فهرست «کشورهای حامی تروریسم» قرار دهند. مقامات روسیه نیز هشدار داده‌اند پذیرش درخواست رئیس‌جمهور اوکراین، روابط آمریکا و روسیه را وخیم‌تر خواهد کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در حالی مخالفت خود را با معرفی روسیه به عنوان «دولتِ حامی تروریسم» اعلام می‌کند که «کارین ژان پیر»، سخنگوی کاخ سفید اوایل مرداد اعلام کرد که دولت آمریکا در حال بررسی امکان تعیین روسیه به عنوان کشور حامی تروریسم (SST) و همچنین انجام اقدامات دیگری برای اعمال هزینه‌های اضافی به این کشور است.

پیش از آن نیز «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در پیامی به «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه این کشور گفته بود: روسیه را به عنوان کشور حامی تروریسم معرفی کنید، در غیر این صورت کنگره این کار را خواهد کرد.

در حال حاضر کنگره آمریکا این اختیار را به وزیر امور خارجه داده است که روسیه را به عنوان دولت حامی تروریسم معرفی کند. با این حال، برخی در کنگره می‌گویند که قانون‌گذاران می‌توانند قانونی را برای معرفی روسیه به عنوان «دولت حامی تروریسم» بدون تصمیم وزارت خارجه تصویب کنند.