شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی#شفافیت#مالیات#مجلس
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با ایبِنا:

اقدام بانک مرکزی در ساماندهی کارت‌خوان‌ها کم‌نظیر است/ ۲ برابر شدن مالیات بر ارزش افزوده با تقویت شفافیت

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اقدامی که اخیرا بانک مرکزی در اتصال پرداخت و پوز‌ها به سیستم و سامانه مالیاتی کشور انجام داد یک اقدام کم‌نظیر است، زیرا پیش از این هم می‌توانست عملیاتی شود، اما نشد.

محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره ارزیابی خود از عملکرد دولت در اصلاحات نظام پولی و مالی مطرح کرد: همکاری دولت با مجلس به جهت ساماندهی زیرساخت‌های مدیریت پرداخت‌ها و تراکنش‌های بانکی مانند اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی بسیار مهم به حساب می‌آید و برای مجلس از منظر و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا علیرغم تمام تاکیدات و پیگیری‌ها و گزارشاتی که در ارتباط با اجرای این قانون انجام شد، چندین میلیون درگاه پرداخت و پوز به سیستم مالیاتی متصل نبودند.


نماینده مردم کرمان درادامه اظهار داشت: اقدامی که اخیرا بانک مرکزی در اتصال پرداخت و پوز‌ها به سیستم و سامانه مالیاتی کشور انجام داد یک اقدام کم نظیر است، زیرا پیش از این هم می‌توانست عملیاتی شود، اما نشد. براساس آخرین آمار بانک مرکزی تقریبا تمام اتصال‌ها محقق شده، مفهوم آن این است که اشراف کامل اطلاعاتی کشور بر حوزه فعالیت‌های مرتبط با تراکنش‌های بانکی از طریق درگاه‌های پرداخت و پوز‌ها به وجود آمده که طبیعتا کار مهمی محسوب می‌شود.


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص تصریح کرد: سال گذشته مالیات برارزش افزوده به طور متوسط ماهانه ۴ هزارمیلیارد تومان وصول شده، به دلیل همین کار‌های زیرساختی و شفاف‌سازی اطلاعات در سال جاری این عدد به ۷۵۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که دو برابر شدن تنها مالیات برارزش افزوده نشان از ظرفیت‌ها در حوزه اجرا دارد.


پورابراهیمی درباره بهبود متغیر‌های پولی، کنترل تورم و نقدینگی در یکسال دولت رئیسی چنین توضیح داد: با توجه به اینکه در ارتباط با حوزه‌های مختلف اقتصادی، اقداماتی توسط دولت انجام شد، اما شاهد افزایش نرخ تورم در اقتصاد کشور در طول ماه‌های اخیر بوده‌ایم، اما مسیر حرکت دولت برای اینکه تورم را به عنوان یکی از متغیر‌های مهم در اقتصاد کشور به کنترل درآورد به سمتی هدایت شده که آثاربهتر آن در ماه‌ها یا سال‌های آینده بهتردیده خواهد شد.


وی درباره این اقدامات ابراز کرد: یکی از این اقدامات مدیریت مناسب دولت در بحث عدم استقراض از بانک مرکزی است که افزایش پایه پولی و حجم نقدینگی و تورم در اقتصاد کشور را به دنبال خواهد داشت و براساس آمار ترمز این مسئله کشیده شده که اقدام بسیار مهمی است. علائم مثبتی هم در گزارش‌های بانک مرکزی مانند کاهش نرخ رشد نقدینگی در اقتصاد ایران مطرح شد و در مجموع می‌توان بیان کرد که کار‌های انجام شده مثبت ارزیابی می‌شود.


نماینده مردم کرمان در رابطه با چک جدید صیادی نیز یادآور شد: درخصوص چک هم خوشبختانه اتفاقات روی داده، براساس گزارش‌ها جای تبریک به بانک مرکزی و کمیسیون‌های تخصصی مجلس دارد و می‌توان آرام آرام اعلام کرد که دیگر چک برگشتی در نظام بانکی نخواهیم داشت.