شهر خبر

در نشستی خبری مطرح شد؛

توقع برگزاری نمایشگاه در موزه عجیب است/اعتباردهی موزه به هنرمندان

توقع برگزاری نمایشگاه در موزه عجیب است/اعتباردهی موزه به هنرمندان

عبادرضا اسلامی رییس موزه هنرهای معاصر تهران با خبرنگاران حوزه هنرهای تجسمی به بهانه برگزاری نمایشگاه «مینیمالیسم و کانسپچوال آرت» دوشنبه ۱۴ شهریور در محل موزه دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست عبادرضا اسلامی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران با خبرنگاران حوزه هنرهای تجسمی به بهانه برگزاری نمایشگاه «مینیمالیسم و کانسپچوال آرت» دوشنبه ۱۴ شهریور در محل موزه برگزار شد.

در این نشست، همچنین بهرنگ صمدزادگان کیوریتور نمایشگاه «مینیمالیسم و کانسپچوال آرت» نیز حضور داشت که پس از پایان نشست، در قالب تور نمایشگاه‌گردی، به ارائه توضیحاتی برای خبرنگاران پرداخت.

عبادرضا اسلامی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در ابتدای نشست، با اشاره به آنکه نمایشگاه دارای ویژگی مهمی از جمله پاسخ به پرسش‌های پژوهشگران است، گفت: طبق طرحی که داشتیم آثار زیبای هنرمند جهانی برای نخستین بار به نمایش درآمده است. در واقع ۳۸ اثر جدید به نمایش گذاشته شده و این نمایشگاه دیدگاه هنری این جریان را به نمایش گذاشته است. به اعتقاد من، مینیمالیسم‌ها جریان‌ساز و به قولی جنجالی بودند.

بهرنگ صمدزادگان کیوریتور نمایشگاه «مینیمالیسم و کانسپچوال آرت» نیز در سخنانی گفت: اهمیت این نمایشگاه، خوراک مطالعاتی و دیداری است که برای نسل جدید و بعدی فراهم می‌کند. چراکه بار قبلی که نمایشگاهی کامل از گنجینه موزه برگزار شده، من دانشجو بودم و فکر می‌کنم که الان زمان مناسبی برای برگزاری چنین رویدادی بود و جوانانی که در این فاصله به جامعه هنری وارد شدند، این فرصت را نداشتند.

وی تاکید کرد: موزه هنرهای معاصر تهران می‌تواند مرکز گردهمایی جدی برای هنرمندان بدل شود و از سویی دیگر ما در دل هنر معاصر زندگی می‌کنیم و متأثر از جریان‌های معاصر هنری هستیم. بی‌تردید جریان مینیمالیسم، در چند دهه اخیر بسیار تأثیرگذار بوده است و در آغاز این جریان در ایران، تجربه‌های خام‌دستانه‌ای داشتیم که ممکن است با کمبود دانش تاریخ هنری با تقلیدش مواجه بودیم اما برای اینکه بتوانیم کاری کنیم که هنر ما را جدی بگیرند، استفاده از ظرفیت موزه است.

صمدزادگان همچنین با انتقاد از کم‌کاری‌ها در حوزه تجسمی بیان کرد: در حاشیه هیچ‌یک از گعده‌های هنری جهان، جایی برای هنر ایران وجود ندارد، چراکه ساختارهای زیربنایی و بنیادی خودش را نتوانسته به یک موضع قابل اهمیت تبدیل کند و نسبت به جریانات هنری موضعی نداشتیم. امیدوارم تب کانسپچوال آرت و مینیمالیسم به یک جریان تأثیرگذار در ایران و به یک موضع انتقادی جهانی بدل شود.

وی همچنین بیان کرد: با دو جریانی طرف هستیم که در دهه شصت، یاغی و شورشی و انقلابی محسوب می‌شدند و بعد از آن، بر تمام جریانات هنری تأثیرگذار بوده است که بخشی از مجموعه‌های جهانی نیز نتیجه تأثیرگذاری این جریان است.

صمدزادگان همچنین در بخش دیگری از نشست درباره توقعات موجود برای برگزاری نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر تهران، توضیح داد: درحالی که در استان‌های بزرگ ایران امکانات بسیار خوب دارند، تمامی نمایشگاه‌ها معطوف به مرکز و پایتخت شده‌اند. انجمن‌های هنری قصد دارند نمایشگاه برگزار کنند اما فضای نمایشگاهی ندارند. موزه امام علی (ع)، مؤسسه صبا فضاهای نمایشگاهی افلیج محسوب می‌شوند و همه نمایشگاه‌ها معطوف به برگزاری در موزه هنرهای معاصر تهران می‌شوند. این درحالی است که موزه هنرهای معاصر تهران، یکی از موزه‌هایی است که در رنکینگ موزه‌های جهان دارای بالاترین رنکینگ است و همچنین من تصور می‌کنم ما گران‌ترین اثر جکسون پولاک را در اختیار داریم. این موزه جایی است که به هنرمندان جهانی اعتبار بخشیده است، برای مثال نمایشگاه تونی کرک با ۲۴۰ اثر برگزار شد و بسیاری دیگر نیز تمایل دارند در موزه نمایشگاه برگزار کنند، چراکه برای هنرمندان ایرانی و خارجی افتخاری است نمایشگاهش در اینجا برگزار شود و اعتبار جهانی موزه از بین می‌رود.

عبادرضا اسلامی در ادامه درباره سایت موزه گفت: سایت موزه هنرهای معاصر تهران بعد از دوران مرمت از دسترس خارج شد ولی از طرفی چون نگاهی هم به سایت موزه‌های جهان می‌شود قرار است نگاهی متفاوت داشته باشیم، یعنی چه ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی می‌خواهیم باید مشخص شود.

وی افزود: بالا آوردن سایت کاری ندارد اما زمانی بالغ بر سه ماه می‌خواهیم تا بتوانیم ظرفیتی را فراهم کنیم تا پاسخگوی نیازهای دانشجویان و هنردوستان باشیم.

اسلامی تاکید کرد: کاری که آقای صمدزادگان انجام داد، این بود که خوانش‌هایی خوب را در معرض مخاطبان قرار داد.

رئیس موزه هنرهای معاصر تهران درباره تشکیل موزه دائمی در محل موزه گفت: هر زمان موزه دائمی را تشکیل دهیم باید گردش هر شش ماه یکبار برگزار شود اما ما برنامه موزه را تا خرداد ۱۴۰۳ ارائه دادیم و این امکان را نداریم که گالری‌ها درگیر شوند اما تا سال آینده، ۳ گالری را برای موزه دائمی در نظر می‌گیریم.