شهر خبر

در تالار شیخ صدوق شهر ری؛

مرحله نهایی چهارمین دوره مسابقات قرآنی مشکات آغاز شد

مرحله نهایی چهارمین دوره مسابقات قرآنی مشکات آغاز شد

آئین مرحله نهایی چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن مشکات صبح امروز ۱۴ شهریورماه با حضور شرکت کنندگان در تالار شیخ صدوق حرم حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین مرحله نهایی چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن مشکات صبح امروز ۱۴ شهریورماه در تالار شیخ صدوق حرم حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار شد.

این مراسم با قرائت قرآن توسط مجتبی محمدبیگی آغاز شد و سپس حجت‌الاسلام مجتبی محمدی، امام‌جمعه کوهسار و مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات گفت: ما شرکت کنندگانی از حدود ۹۰ کشور داشته‌ایم؛ لذا وب گاه مؤسسه به سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی در دسترس است و عزیزان خارج از کشور می‌توانند با مراجعه به این سایت در این مسابقات ثبت‌نام کردند.

محمدی گفت: فینال مسابقات کشوری به صورت حضوری در تهران و فینال مسابقات بین‌المللی به صورت غیر حضوری و آنلاین ۱۹ مهر ماه با حضور داوران بین‌المللی برگزار می‌شود و این مرحله که فینال مرحله کشوری است به صورت محدود و حضوری است.

وی با اشاره به اینکه امروز آغاز مرحله نهایی است و برگزیدگان این مسابقات در رشته‌های قرائت تقلیدی و حفظ کل به مرحله بین المللی راه پیدا می‌کنند، ادامه داد: اختتامیه مسابقات کشوری و بین المللی در ۲۲ مهرماه برگزار می‌شود در حالی که رقابت سختی بود سطح شرکت کنندگان بسیار خوب ارزیابی شد.

وی گفت: داوری این بخش نیز از سوی ۲۳ داور صورت می‌پذیرد که هم از داوران خارجی هم ایرانی دعوت شده است، لذا این عزیزان همگی سطح یک داوری هستند و این رقابت‌ها با مجوز ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن پیش می‌رود.

وی افزود: ما برای نفرات برتر دوره‌های ویژه تحت نظر بهترین اساتید کشور برگزار خواهیم کرد تا در مسابقات بین المللی بدرخشند و مبلغ خوبی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در کشورهای اسلامی باشند.

مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات درباره جوایز گفت: در این دوره در بخش بین الملل نفر اول ۸۰ میلیون تومان، نفر دوم ۷۰ میلیون تومان و نفر سوم ۶۰ میلیون تومان دریافت خواهد کرد. جوایز بخش کشوری نیز به ترتیب نفر اول حفظ کل کشور ۱۵ میلیون تومان، نفر دوم ۱۲ میلیون تومان و نفر سوم ۱۰ میلیون تومان خواهد بود.

در ادامه علیرضا معاف معاون قرآن و عترت به بیان سخنانی پرداخت و گفت: مسابقات تهران مثل خورشید و ماه هستند و در کنار هم می‌درخشند و امیدواریم منشأ خیر کثیر باشد.
ما در مجموعه وزارت ارشاد به خصوص معاونت قرآن حامی مسابقات خواهیم بود و معتقدیم همه مجموعه‌های دولتی باید همواره با نگاه قرآنی فعالیت کنند.

وی ادامه داد: حضور داوران و اساتید قرآنی بشارتی برای شرکت کنندگانی است که کارهای آنها به صورت تخصصی و ویژه ارزیابی می‌شود.

در ادامه محمدعلی سبزعلی رئیس هیأت داوران چهارمین دوره مسابقات مشکات ادامه داد: اساتیدی که در این مسابقه حضور دارند هر کدام یک وزنه بی سابقه هستند. ما در کشور ائمه جمعه زیاد داریم و بعضی مواقع محفل قرآنی برگزار کردند اما به همت یک امام جمعه این فعالیت اختصاصی قرآنی شکل گرفته است.
سبزعلی این دست از مسابقات قرآنی را بهتر از مسابقات سراسری سازمان اوقاف خواند و گفت: این برنامه بهتر از مسابقات سازمان اوقاف است. چون در سازمان اوقاف پنج قاری برتر می‌شوند اما در این مسابقات همه اقشار مختلف می‌توانند شرکت کرده و راهی برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی خود داشته باشند. در این مسابقات ولی در این مسابقات قطعات از چند ماه قبل تمرین شده و افراد به فینال راه پیدا کردند.

در ادامه نفرات برتر به ارائه محفوظات خود با حضور داورانی ازجمله مهدی قره‌شیخلو، عباس امام‌جمعه و بهروز یاریگل، داوران تجوید و محمدحسین سعیدیان، احمد ابوالقاسمی و حامد ولی‌زاده، هاشم روغنی و غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی داوران لحن، سیدجواد سادات‌فاطمی و سعید رحمانی، داوران وقف و ابتدا، امیر آقایی، مهدی عباسی و معتز آقایی، داور صحت حفظ و شهریار پرهیزکار، هدایت حفاظ پرداختند.