شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#اربعین#امام حسین

لشگر حسین از میدان امام حسین تا حرم عبدالعظیم

لشگر حسین از میدان امام حسین تا حرم عبدالعظیم

پیاده‌رویِ جاماندگانِ اربعین در تهران و از میدان امام حسین علیه السلام تا حرم عبدالعظیم و با عنوانِ «لشگر حسین(ع)» برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری برنامه‌های اربعین حسینی تهران صبح امروز 14 شهریور 1401 در طبقه سیزدهم سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد. در این نشست سیدعلیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و دبیر ستاد «لشگر حسین (علیه السلام)» حضور داشت و به تشریح برنامه‌های این رویداد پرداخت.

فاطمیان‌پور در ابتدای این نشست گفت: پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی، امسال با عنوانِ «لشگر حسین» برگزار می‌شود. با تمامی ظرفیتی که برای پیاده روی اربعین در عراق فراهم شده است، اما برخی از این پیاده روی و این توفیق جا می‌مانند. 9 سال پیش تعدادی از دانشجویان از میدان امام حسین به سمت حرم عبدالعظیم پیاده حرکت کردند و حرکتی نو را ایجاد کردند. این حرکت هم براساس روایات شکل گرفت.

وی ادامه داد: این حرکت کاملا مردمی است. اما شهرداری تهران موظف است که در هر حرکت مردمی، مسیر را برای مردم تسهیل کند و خدمت برساند. مجموعه سپاه تهران و بسیج فعالیت‌های زیادی در حال انجام است. در شهرداری تهران ریاست این کمیته با ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: مردم از ساعت 7 صبح در میدان امام حسین حاضر می‌شوند و پس از خواندن دعا و زیارت، این مسیرِ 14 کیلومتری آغاز می‌شود. امسال قرار است که خدمت رسانی به گونه‌ای باشد که یک روز کامل این پیاده‌روی طول بکشد. تلاش می‌کنیم از ترافیک و ازدحام جمعیت جلوگیری شود. در مسیر 600 موکب توسط مردم برپا می‌شود تا در مسیر از مردم پذیرایی کنند. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تلاش کرده تا در هر 700 متر، پایگاهی برای کودکان و زنان فراهم شود تا به این عزیزان خدمت رسانی شود. این موکب پوشیده است تا مادران و فرزندان بتوانند در آنجا استراحت کنند. نام این موکب‌ها، موکبِ اُم‌البنین است.

وی ادامه داد: آتش نشانی و نیروی انتظامی حضور فعالی خواهند داشت. مسیرها با راهور هماهنگ شده است. پارکینگ‌هایی در طول مسیر در نظر گرفته شده و همه این‌ها در نرم افزارهای مسیریاب مشخص شده است. بحث بازگشتِ مردم با اتوبوس و خط ویژه فراهم شده است. امسال افزایش ناوگان حمل و نقل شهری را در مسیر شاهد خواهیم بود.

فاطمیان‌پور گفت: خادمانِ حاضر در حرم از مردم می‌خواهند تا با سلامی از راه دور، مسیر برگشت را در پیش بگیرند تا از ازدحامِ زیاد در حرم جلوگیری شود. هماهنگی لازم با مساجد در مسیر انجام شده تا دربِ مساجد برای مردم باز باشد. هشت موکبِ چایخانه خادمان امام رضا علیه السلام در مسیر طراحی شده است. سربند و پرچم هم توسط مجموعه‌های مختلف آماده شده که در طول مسیر پخش خواهند شد.

دبیر ستاد لشگر حسین(ع) تاکید کرد: سه پویش برای این برنامه تدارک دیده‌ایم که این پویش‌ها ویژه‌ی زنان و کودکان است. پیش بینی ما حضور 3 میلیونیِ مردمِ تهران در این پیاده‌روی است. در مسیر چهارده نقطه هماهنگ شده توسط مساجد و حسینه‌ها تا با استفاده از شماره 1437، برای طبخ و ارائه نذورات خودشان اقدام کنند.

وی ادامه داد: پویشی ویژه کودکان داریم که در مسیر تصویرسازی شده تا کودکان توسط پارچه‌ای که در اختیارشان قرار می‌گیرد، سربندی برای خودشان طراحی می‌کنند و به سر می‌بندند و عکسی تهیه می‌کنند و برای ما می‌فرستند.

فاطمیان‌پور گفت: موکب‌ها براساس مکانی که دارند، پذیرایی‌شان متفاوت است. یعنی موکب‌هایی که نزدیک به مبدا هستند، پذیرایی‌شان در قالب صبحانه است و موکب‌هایی که نزدیک به مقصد هستند، پذیراییِ وعده ناهار را دارند. همه مساجد و حسینیه‌ها را هماهنگ کرده‌ایم تا درب‌هایشان باز باشد تا امکان استفاده از سرویس بهداشتی برای مردم وجود داشته باشد. حتی در مسیر هم برخی مجتمع‌های تجاری وجود دارند که از آنها هم خواسته‌ایم تا فضایی برای استراحت مردم فراهم کنند و امکان استفاده مردم از سرویس بهداشتی را ایجاد کنند.

 پویش‌هایی ویژه برای کودکان و مادران 

پروانه دوستی مدیر فرهنگی هنری منطقه سیزده و رئیس فرهنگسرای امید، درباره پویش‌های طراحی شده در این رویداد گفت: در این رویداد ما سه پویش داریم. یکی نذر اربعین است که در آن ساخت عروسک‌ها را داریم. عنوان عروسک‌ها حنیف و حنیفا خواهد بود که توسط بانوان در میدان امام حسین علیه السلام طراحی و ساخته می‌شوند. قرار است که چهل هزار عروسک تهیه شود و در روز پیاده روی به کودکان هدیه شود.

پویش سلام یا مهدی را هم داریم که در 22 نقطه از مسیر پیاده روی تعبیه شده است. این پویش هم به سربندهایی اختصاص دارد که از سوی خودِ کودکان طراحی و به سربسته می‌شود.

 

انتهای پیام/