شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مالیات#مجلس#مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس:

چراسازمان امورمالیاتی درقانون مالیات برخانه های خالی جولان میدهد

چراسازمان امورمالیاتی درقانون مالیات برخانه های خالی جولان میدهد

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: متولی مالیات های بخش مسکن نباید وزارت اقتصادی و سازمان مالیاتی باشد بلکه مسئول اصلی این امر باید وزارت راه و شهرسازی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، اقبال شاکری در نشست فناوری صنعت ساختمان و مسکن با اشاره به وضعیت بازار مسکن که در دولت گذشته بسیاری از مردم عملاً بی خانمان شدند، گفت: چرا سازمان استاندارد وارد موضوع صنعتی سازی مسکن شده است مرکز تحقیقات راه و مسکن باید به این موضوع ورود کند.

وی ادامه داد: بازار مسکن به معنی مجموعه عواملی است که بر چرخه مسکن اثرگذار است و اگر کنترل نشود مسکن از حالت سرمایه‌ای خارج نمی‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه هیچ سازنده‌ای تمایل به کیفی سازی و افزایش عمر ساختمن ندارد، گفت: تا زیرساخت‌های چنگیز وار مسکن حل نشود به سمت کیفی سازی ساختمان نمی‌رویم. تا زمانی که مالیات‌های بخش مسکن شامل مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه جای خود را در دولت باز نکند مسکن از حالت سرمایه‌ای خارج نمی‌شود.

وی مخاطبان اصلی ساخت مسکن در نهضت ملی را دهک‌های پایین عنوان و اظهار کرد: در شورای عالی مسکن رئیس جمهور قاطعانه اعلام کرده مسئول بازار مسکن وزارت راه و شهرسازی است نه وزارت صمت یا اقتصاد. چرا در قانون مالیات بر خانه‌های خالی و عایدی سرمایه سازمان امور مالیاتی جولان می‌دهد نه وزارت راه و شهرسازی؟ در نشست‌های تخصصی کمیسیون عمران و اقتصادی مجلس شورای اسلامی برای بررسی قانون مالیات بر عایدی سرمایه نماینده از وزارت راه و شهرسازی نمی‌آید حال آنکه پایه اصلی این قانون وزارت راه و شهرسازی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر با تاکید بر اینکه اگر واحدهای نهضت ملی مسکن به دست دهک‌های پایین نرسد یا دلالان ورود می‌کنند یا فاسدان و رانت خواران گفت: اگر آورده نهضت ملی بالا باشد یا رقم اقساط سنگین باشد متقاضی واقعی وقتی نمی‌تواند قسط بدهد مجبور به فروش واحد خود با قیمت پایین به بنگاه‌های مسکن می‌شوند.

شاکری ادامه داد: وزیر راه و شهرسازی به شدت به دنبال ارزان سازی مسکن است اما مقاومت سنگینی از طرف بانکداران در جلسات شورای عالی مسکن می‌شود.

وی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت نام کردند، در هنگام پالایش ۵۰ درصد ریزش کرد و ۷۰۰ هزار نفر به بانک معرفی شدند اما تنها ۲۳۰ هزار نفر توانستند ودیعه مسکن بگیرند. یعنی ۱۳ درصد متقاضیان به این تسهیلات دست یافتند.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: اگر قرار است ۴ میلیون مسکن بسازیم باید ۴ میلیون متقاضی واقعی داشته باشیم. در غیر این صورت یا پروژه‌ها ناتمام می‌ماند و آثار باستانی تحویل می‌دهیم یا به دست دلالان می‌رسد یا اینکه پای فاسدان و رانت خواران باز شده و رانت ساخت و ساز به آنها می‌رسد.

شاکری یادآور شد: وزیر راه و شهرسازی عزم خود را جزم کرده تا ۴ میلیون مسکن به دست ۴ میلیون متقاضی واقعی برسانند اما باید برای ساخت این پروژه‌ها شیوه‌های تأمین مالی متعددی ایجاد کرد، روش پادگان سازی و بلندمرتبه سازی دیگر جواب نمی‌دهد، باید به مردم زمین و وام بدهیم تا خودشان مسکن بسازند.