شهرخبر

عوارض خطرناک انجام نادرست عمل های جراحی زیبایی

عوارض خطرناک انجام نادرست عمل های جراحی زیبایی

متخصص جراحی ترمیمی و زیبایی عوارض انجام نادرست عمل های جراحی زیبایی را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ بابک حسن زاده کارشناس برنامه  شبکه سلامت سیما میزبان حمیدرضا علیزاده متخصص جراحی ترمیمی و زیبایی وهمچنین عضو ثابت کمیسیون پزشکی قانونی کشور بود که درخصوص عوارض انجام نادرست عمل های جراحی زیبایی به گفتگو پرداختند.

علیزاده گفت: بیشتر پرونده هایی که در حال حاضر در پزشکی قانونی مورد بررسی قرار می گیرند مربوط به کارهای زیبایی است که توسط افراد غیر متخصص انجام شده است.

وی افزود: افراد موظفند قبل از انجام هر درمانی بخصوص در ارتباط با جراحی زیبایی و ترمیمی، با جستجوی اینترنتی اطلاعات پزشک مورد نظر خود را پیدا کنند در این رابطه سایت نظام پزشکی اطلاعات کامل پزشک را  با وارد کردن نام و نام خانوادگی،در اختیار جوینده قرار می دهد.

علیزاده بیان کرد: سهم بزرگی از عوارض که به دنبال کارهای زیبایی ایجاد می گردد بر عهده خود مراجعه کننده است زیرا بدون آگاهی و تحقیق و تنها با تبلیغ های فریبنده به یک مرکز زیبایی مراجعه میکنند. قطع عصب های صورت، نکروز وسیع بافت و ایجاد ناهنجاری هایی که شاید نیاز به چندین عمل ترمیمی داشته باشد از عواقب اینگونه سهل انگاری هاست.

متخصص جراحی ترمیمی و زیبایی ادامه داد: یک تزریق ساده ژل در لب توسط فرد غیر متخصص میتواند به نکروز( از بین رفتن بافت) کامل این عضو منتهی گردد علاوه بر این مرگ به دنبال جراحی های زیبایی توسط افراد غیرمتخصص و غیر مجاز، هر هفته منجر به حداقل دو مرگ در کشور می گردد.

همچنین تزریق ساده بوتاکس اگر توسط فرد ماهر و متخصص انجام نگردد با عوارض بسیار زیادی همراه خواهد بود که گاهی جبران این نواقص توسط فوق تخصص زیبایی هم، امکان پذیر نخواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این سوال که شایع‌ترین اعمال جراحی که در کشور انجام می شود کدام است گفت: جراحی بینی و جراحی چاقی، از شایع ترین جراحی های زیبایی انجام شده در کشور است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا همه افراد علاقمند به جراحی بینی کاندید عمل خواهند بود گفت: بسیاری از افراد مراجعه کننده برای جراحی بینی، کاندید مناسبی برای عمل نیستند و در بیشتر اوقات به این افراد توصیه به انجام مشاوره های روانشناسی انجام می گردد.

علیزاده گفت: بعد از جراحی بینی, جراحی های چاقی از بیشترین جراحی های زیبایی محسوب می شوند البته بعضی از این عمل‌ها در حوزه درمان قرار دارد به طور مثال افرادی که BMI(شاخص توده بدنی) بالای۳۵ تا ۴۰ دارند در حیطه اعمال جراحی "درمانی" چاقی قرار می گیرند.

وی در پاسخ به این سوال که  قبل از جراحی چاقی چه نکاتی مد نظر قرار میگیرد، گفت: انجام معاینات بالینی دقیق(BMI)، میزان قدرت کشسانی پوست، وجود فتق های ناشناخته، مصرف سیگار و مواد مخدر و همچنین آزمایشات کامل و بررسی کلیه بیماریهای داخلی فرد،ضروری است که پس از آن پزشک فوق تخصص جراحی ترمیمی،نظر خود را ابراز میکند.

وی گفت: افرادی که وزن زیادی دارند به دلیل عدم چرخش مناسب خون در اندام های تحتانی بدن,ترمیم زخم ها به سختی انجام می گردد و ممکن است در روند بهبودی اختلال ایجاد کند.

ایشان  لیپوساکشن و ابدومینوپلاستی را، برداشتن موضعی چربی ها و پوست از ناحیه شکم دانست، در حالیکه اسلیو، روش جراحی است که باعث کاهش وزن کل بدن می گردد که معمولا بعد از گذشت یک سال از جراحی اسلیو،شخص  کاندید جراحی پوست های اضافه بدن می گردد.

بنابراین دقت در انتخاب بیمار صحیح در این جراحی ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

علیزاده از صحنه های دلخراش پیامدهای جراحی های زیبایی، توسط افراد غیرمتخصص صحبت کرد و آگاهی و روشنگری به مردم از عوارض سنگین و غیر قابل جبران اینگونه جراحی‌ها را، لازم و ضروری دانست.

 

انتهای پیام/