شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#چین

قدرت باورنکردنی رآکتور هسته‌ای چین اعلام شد

قدرت باورنکردنی رآکتور هسته‌ای چین اعلام شد

قدرت باورنکردنی رآکتور هسته‌ای چین  اعلام شد
گفته می‌شود رآکتور هسته‌ای فضایی مرموز چین ۱۰۰ برابر قدرتمندتر از رآکتور ناسا است و می‌تواند انرژی ۱۰ ایستگاه فضایی بین‌المللی را تامین کند، اما در واقع اطلاعات کمی در مورد مشخصات این پروژه وجود دارد.

به گزارش ثریا سال گذشته بود که رسانه دولتی "ساوت چاینا مورنینگ پست" گزارش داد که چین در حال توسعه یک رآکتور هسته‌ای قدرتمند برای مأموریت‌های خود برای رفتن به ماه و مریخ است و دو محقق درگیر در این پروژه تایید کردند که طراحی مهندسی یک نمونه اولیه از آن تکمیل شده و برخی از اجزای حیاتی آن نیز ساخته شده است.

اکنون پایگاه "اسپیس نیوز" گزارش داده است که این رآکتور، ارزیابی عملکرد جامعی را توسط وزارت علوم و فناوری چین پشت سر گذاشته است. با این حال، رسانه‌های چینی مورد استناد این نشریه هیچ جزئیات فنی را درباره این رآکتور منتشر نکرده‌اند.

این رآکتور که توسط آکادمی علوم چین طراحی شده است، می‌تواند یک مگاوات الکتریسیته تولید کند که ۱۰۰ برابر قدرتمندتر از دستگاه مشابهی خواهد بود که ناسا قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ برای تامین انرژی و رانش فضاپیماها روی سطح ماه مستقر کند.

کارشناسان می‌گویند، این انرژی برای تامین انرژی ۱۰ ایستگاه فضایی بین‌المللی کافی است.

این پروژه با بودجه دولت مرکزی چین در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد و در حال حاضر یک قدم جلوتر رفته است.

مأموریت‌های رباتیک به سیارات خارجی، سطوح بسیار پایینی از انرژی خورشید را دریافت می‌کنند که تولید انرژی خورشیدی را بی‌فایده می‌کند. برای چنین مأموریت‌هایی، سیستم‌های شکافت هسته‌ای سطوح کارآمدی از قدرت و نیروی محرکه الکتریکی را ارائه می‌کنند.

چین در سال‌های اخیر به طور فعال در حال پیگیری و گسترش قابلیت‌های فضای عمیق خود، توسعه موشک‌های برودتی، پرتابگرهای قابل استفاده مجدد و هواپیماهای فضایی زیرمداری بوده است. همچنین در استفاده از انرژی هسته‌ای در طول ماموریت‌های فضایی تجربه بالایی دارد.

این کشور در استفاده از انرژی هسته‌ای در طول مأموریت‌های فضایی تجربه بالایی دارد، به عنوان مثال، ماه‌نورد "چانگ‌ای ۳"(Chang'e ۳) از یک ژنراتور هسته‌ای پلوتونیومی برای زنده ماندن در شب سرد و دو هفته‌ای کره ماه استفاده می‌کند.

در سال ۲۰۱۹، "وو ویرن" مقام ارشد اکتشاف فضایی چین و مدیر آزمایشگاه تازه تاسیس اکتشافات فضای عمیق "تیاندو"، خواستار توسعه انرژی هسته‌ای برای فضا و به منظور برآورده کردن الزامات ماموریت‌های فضایی  آینده شد.

پیشنهادهای ماموریتی چین با استفاده از یک رآکتور هسته‌ای فضایی برای تامین نیروی پیشرانه شامل ماموریت‌های شبیه به "ویجر" ناسا است و قصد و طرح این کشور برای مدارگرد نپتون با نیروی شکافت هسته‌ای را نشان می‌دهد.

ایالات متحده باید بجنبد

کارشناسان ناسا و صنعت هوافضا در یک جلسه با حضور مسئولان دولتی در سال گذشته هشدار داده بودند که اگر ایالات متحده می‌خواهد در فضا پیشگام بماند، باید سریع حرکت کند.

"بهاویا لال" مشاور ارشد بودجه و امور مالی ناسا در این جلسه که بر پیشرانه هسته‌ای در فضا متمرکز بود، گفت: رقبای استراتژیک از جمله چین به شدت در طیف گسترده‌ای از فناوری‌های فضایی از جمله انرژی هسته‌ای و نیروی محرکه سرمایه‌گذاری می‌کنند. ایالات متحده باید با سرعتی زیاد حرکت کند تا در این رقابت سرآمد باشد و در جامعه جهانی فضایی پیشتاز بماند.

پیش از این، ناسا به این موضوع اشاره کرده بود که چگونه سامانه‌های پیش‌رانش الکتریکی هسته‌ای می‌توانند مأموریت‌های خدمه به مریخ را بر روی موشک‌های شیمیایی سنتی تسریع کنند. ناسا گفت: سیستم‌های پیشران الکتریکی هسته‌ای فضاپیما را برای دوره‌های طولانی شتاب می‌دهند و می‌توانند مأموریت مریخ را ممکن کنند.

در ماه فوریه، گروهی از کارشناسان بین‌المللی از بخش‌های دولتی و خصوصی در وبینار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کردند که پیشرفت در شکافت و همجوشی هسته‌ای برای سفر به اعماق فضا ضروری است. انرژی هسته‌ای می‌تواند الکتریسیته را برای سیستم‌ها و ابزار دقیق موجود در فضاپیما تامین کند و نیروی حضور پایدار انسان در اجرام آسمانی منظومه شمسی را تامین کند.

"میخائیل چوداکوف" معاون مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رئیس بخش انرژی هسته‌ای در بیانیه‌ای گفت: فناوری هسته‌ای مدت‌هاست که نقشی حیاتی در مأموریت‌های فضایی برجسته ایفا کرده است. اما مأموریت‌های آینده می‌توانند برای طیف وسیع‌تری از کاربردها بر سیستم‌های هسته‌ای تکیه کنند. مسیر ما به سوی ستاره‌ها از طریق اتم‌ها می‌گذرد.

در حال حاضر، ناسا، دارپا و وزارت دفاع آمریکا همگی پروژه‌های هسته‌ای را در حال انجام دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا