شهر خبر

برآورد مصرف برق رمزارزهای غیرمجاز

برآورد مصرف برق رمزارزهای غیرمجاز

فردای اقتصاد: آرش کردی درباره آخرین وضعیت رمزارزها و گمانه زنی درباره کاهش فعالیت آنها در سال جاری، گفت: با توجه به اینکه رمزارزهای غیرمجاز هزینه برق را به طور واقعی پرداخت نمی‌کنند و معاملات آنها با رقم‌های بین‌المللی است، این موضوع سودآور بوده و پیش‌بینی نمی‌شود که فعالیت آنها کاهش یافته باشد.

مدیرعامل توانیر در نشست خبری با بیان این‌که کاهش قیمت منجر به کاهش مصرف رمزارزها نشده است و این مساله هیچ منطق اقتصادی ندارد، ادامه داد: در حوزه رمزارزها اعتقاد ما این است که اکنون یک پراکندگی گسترده در این بخش صورت گرفته و به جای مجتمع‌های غیرقانونی در سطح کشور پخش شده‌اند.

کردی اضافه کرد: در این شرایط لازم است که فرآیند کشف و ضبط رمزارزهای غیرمجاز به صورت جدی‌تر دنبال شود و آن طور که پیش‌بینی می‌شود و کارشناسان اعلام کردند میزان مصرف غیرمجاز آنها ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰مگاوات در سال جاری پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه هوشمندسازی می‌تواند ابزاری برای کشف رمزارزهای غیرمجاز باشد، اظهار کرد: یک کنسرسیوم در رفسنجان با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات به صورت مجاز در حال فعالیت است که این فعالیت هیچ فشاری را به شبکه وارد نمی‌کند، چراکه در پیک مصرف فعالیت آن‌ها قطع می‌شود و در فصل زمستان نیز اگر با کمبود سوخت مواجه باشیم، مصرف این بخش را مدیریت می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به ناترازی موجود در صنعت برق اظهار کرد: این مساله یک بیماری مزمن آزاردهنده است اما با این حال در بحث مدیریت مصرف توانستیم اقداماتی را انجام دهیم که از آن طریق بتوانیم پیک مصرف را پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به احداث ۱۰هزارمگاوات نیروگاه از سوی صنایع گفت: این کار اکنون در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده ۱۵۰۰مگاوات از طریق صنعت وارد مدار شود. وی با اشاره به میزان ناترازی صنعت برق در سال جاری اظهار کرد: میزان ناترازی نسبت به سال گذشته که عددی بین ۱۲ تا ۱۳هزار مگاوات بود، حدود ۳۵درصد کاهش یافته و می‌توان گفت که میزان ناترازی امسال کمتر از ۱۰هزار مگاوات است.