شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#عربستان سعودی#انرژی اتمی

عربستان سعودی ۳.۵ میلیون دلار به آژانس اتمی رشوه داد !

یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷

عربستان سعودی اعلام کرد که در مجموع ۳.۵ میلیون دلار به آژانس بین المللی انرژی اتمی کمک مالی کرده است.

نماينده عربستان در آژانس

به گزارش همشهری آنلاین، دولت عربستان سعودی امروز (یکشنبه) خبر داد که دو کمک مالی ۲.۵ میلیون دلاری و یک میلیون دلاری برای آن‌چه پیش‌برد طرح‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد، به این نهاد بین‌المللی ارائه کرده است. 

به نوشته خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، بسته کمک‌ ۲.۵ میلیون دلاری به نوسازی آزمایشگاه‌های «سایبرسدورف» و طرح «رینول ۲» اختصاص دارد که به تقویت قابلیت‌های نظارتی در زمینه‌های هسته‌ای و رادیولوژیکی کمک می‌کند تا استفاده از فن آوری‌های هسته‌ای را به حداکثر رسانده و منابع و خدمات را به کشورهای عضو آژانس برای اطمینان از استفاده ایمن از فناوری هسته‌ای ارائه دهد.

عربستان سعودی همچنین کمک یک میلیون دلاری برای کمک به طرح آژانس جهت مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام اختصاص داده است تا طبق آن‌چه ریاض می‌گوید به جلوگیری از شیوع این نوع بیماری‌ها و همچنین تشخیص زودهنگام و واکنش سریع در مقابل آن کمک کند.

این کمک مالی در حالی است که این روزها بحث حل و فصل مسائل پادمانی آژانس از اصلی‌ترین نقاط اختلافی میان ایران و کشورهای غربی در مذاکرات رفع تحریم‌ها به شمار می‌رود و تهران اصرار دارد که پیش از امضای هرگونه توافقی، پرونده مسائل پادمانی باید بسته شود.

از سوی دیگر عربستان سعودی بارها در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی ایران موضع گرفته و تهران را به عدم شفاف‌سازی فعالیت‌های خود متهم کرده است. در این راستا نماینده ریاض در آژانس در تاریخ ۱۹ خرداد ماه  ایران را به در پیش گرفتن رویکردی مبهم در برنامه هسته‌ای خود متهم کرده بود. در همان زمان وزارت خارجه سعودی نیز از قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام حمایت و استقبال کرد.