شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#اروپا#دولت

الجزیره بررسی کرد؛

درباره خطوط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا چه می‌دانید؟

درباره خطوط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا چه می‌دانید؟

درحالی که روسیه عدم صادرات گاز به اروپا را ناشی از مشکلات فنی عنوان می کند، دولت های اروپایی آن را اقدامی در مقابله با تحریم های غربی می دانند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، روسیه اعلام کرد که به دلیل مشکل تعمیر و نگهداری، انتقال گاز طبیعی از طریق بزرگترین خط لوله خود به اروپا را متوقف کرده است، این در حالی است که دولت های غربی مسکو را متهم می کنند که به دنبال بهانه ای برای کاهش عرضه گاز، در واکنش به تحریم های اعمال شده پس از جنگ اوکراین است.

خط لوله نورد استریم ۱ - که گاز طبیعی روسیه را به آلمان منتقل می کند - در ۳۱ اوت بسته شد. شرکت روسی گاز پروم اعلام کرد که عملیات تعمیر و نگهداری سه روز طول می کشد و پس از آن انتقال گاز طبیعی این خط لوله از سر گرفته می شود.

اما گاز پروم روسیه روز جمعه گذشته با اشاره به نشت نفت در توربین گاز اصلی در ایستگاه پمپاژ« پورتووایا » در نزدیکی سنت پترزبورگ اعلام کرد که نمی تواند جریان انتقال گاز را از سر بگیرد.

جزئیات خطوط لوله گاز روسیه به اروپا به شرح زیر است:

- نورد استریم ۱

بزرگترین خط لوله گاز روسیه به اروپا به میزان ۵۵ میلیارد متر مکعب در سال است. این خط دوگانه از دریای بالتیک تا آلمان می‌گذرد. در دو سال گذشته، ظرفیت آن نزدیک به ۵۹.۲ میلیارد متر مکعب رسیده است.

- نورد استریم ۲

این خط لوله که در سال ۲۰۲۱ ساخته شد، دارای ظرفیتی معادل خط نورد استریم ۱ است، اما پس از اعلام جنگ مسکو و اوکراین، آلمان از بهره برداری آن خودداری کرد.

- یامال-اروپا

این خط ۳۳ میلیارد متر مکعب ظرفیت دارد و می تواند در جهت مخالف نیز فعالیت کند و از روسیه تا بلاروس و لهستان تا آلمان امتداد دارد. این خط لوله از دسامبر ۲۰۲۱ بیشتر در جهت مخالف، یعنی در جهت شرق کار می کرد و از آلمان به لهستان گاز می فرستاد.

- اوکراین

این خط با ظرفیت ۳۲ میلیارد متر مکعب در سال از شبکه خط لوله گاز «دوستی» از روسیه به اوکراین عبور کرده و سپس از طریق اسلواکی به اروپا می رسد .

- ترک استریم

ترک استریم دو خط ۳۱.۵ میلیارد متر مکعبی از دریای سیاه به ترکیه می گذرد تا بازار ترکیه و جنوب اروپا را تامین کند.

- بلو استریم

این خط نیز از دریای سیاه به ترکیه می گذرد و ظرفیت ۱۶ میلیارد متر مکعب دارد.

کاهش صادرات

روسیه بیشتر صادرات گاز خود را از طریق اوکراین به اروپا می فرستاد، اما این مقادیر به شدت کاهش یافت و مسکو با افزایش صادرات خود به آلمان و ترکیه این کاهش را جبران کرد. اوکراین از سال ۲۰۱۵ پس از الحاق کریمه توسط مسکو، از خرید مستقیم گاز از گازپروم خودداری کرده است.

روسیه به دنبال به حاشیه راندن کی یف بود، بنابراین نه تنها جریان انتقال گاز از طریق خطوط لوله اوکراین را کاهش داد، بلکه حجم گاز حمل شده از طریق اوکراین را نیز تقلیل داد تا کی یف درآمد کمتری از هزینه های حمل و نقل دریافت نماید.

همچنین داده های اپراتور سیستم حمل و نقل گاز اوکراین نشان می دهد که حجم حمل و نقل در سراسر کشور که به طور متوسط ۱۲۴.۶ میلیون متر مکعب در روز در سال ۲۰۲۱ بوده است، در حال حاضر در حدود یک سوم این سطح است.