شهر خبر

معاف در دومین جلسه ایده پردازی قرآنی;

فرهنگ، هنر، رسانه و ارتباطات از ابزار های گفتمان سازی قرآنی هستند

فرهنگ، هنر، رسانه و ارتباطات از ابزار های گفتمان سازی قرآنی هستند

دومین جلسه از سلسله جلسات ایده پردازی‌های خلاقانه و بدیع در حوزه قرآن و عترت   در سالن جلسات معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دومین جلسه ایده پردازی‌های قرآنی با حضور علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد و محمد مهدی عزیز زاده و حضور جمعی از اساتید، فعالین و کارشناسان قرآنی از جمله محمد حسین فریدونی، حجت الاسلام علی جعفری، شبیر فیروزیان، حجت الاسلام حسین سلیمانی برگزار شد.

در ابتدای جلسه فریدونی به ارائه و تشریح مدل زنجیره ارزش فرهنگ پرداخت و آن را مجموعه‌ای از علل و عواملی دانست که با فعالیت‌های مستمر و منسجم فرهنگی منجر به خلق یک ارزش فرهنگی خواهد شد و بر اساس آن مدل کارکردی نظام توسعه فرهنگ قرآنی را تبیین نمود.

این فعال قرآنی در ادامه بیان کرد: این مدل به سه عنصر کارکردهای پشتیبانی، کارکردهای اصلی و کارکردهای اساسی وابسته است که با تولید مضامین و محصولات به فرهنگ سازی و نظام سازی قرآنی و در نهایت به توسعه فرهنگ قرآنی که همان تعمیم و تعمیق ایمان، محبت و شناخت قرآن و عترت، ارتباط و انس با قرآن و تحقق آموزه‌های قرآن و عترت در رفتار فردی و اجتماعی است خواهد رسید.

پس از آن معاف ضمن معرفی انسان به عنوان مخاطب قرآن و با اشاره به فرازی از دعای کمیل; «قَوِّ عَلی خِدمَتِکَ جَوارحی» افزود: در اجتماع ناظر به مغز، ایدئولوژی، ناظر به قلب، فرهنگ و ناظر به جوارح، قانون داریم و در اسلام ناظر به مغز لایه آموزش عقاید، ناظر به قلب اخلاق و ناظر به اعضا و جوارح احکام را داریم و بر این اساس قرآن باید در شناخت، مغز، بینش و نگرش افراد و بعد از آن در قلب، کشش و گرایش و نهایتاً در عمل افراد جامعه وارد شود.

وی ادامه داد: در کار فرهنگی و قرآنی در وهله نخست باید ارزش‌ها، معارف و حقایق قرآن در فکر، نگرش، بینش و شناخت آحاد جامعه القا تا پس از آن افراد وارد ارتباط و انس با قرآن شده و بعد در لایه عمل، سلوک فردی، رفتاری و اجتماعی قرآن تماماً دخیل شود.

معاون قرآن و عترت تصریح کرد: حقیقت مقدس قرآن را باید در شناخت و ذهنیت افراد معرفی و مقدمات انس را فراهم و سپس آحاد جامعه عامل بدان باشند تا پس از آن گفتمان سازی قرآن را به وجود آوریم که ابزار آن فرهنگ، هنر، رسانه و ارتباطات می‌باشد.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تعیین اولویت‌های فرهنگی و قرآنی افزود: بایستی تبیین شود که تمرکز، برنامه ریزی و اجرا باید به چه نحوی باشد; مثلاً در حوزه رسانه و فضای مجازی تولید و یا توزیع محتوا با چه رویکرد و برنامه‌ای انجام و این امور باید دقیقاً مشخص شود.

در بخش دیگری از جلسه، عزیز زاده قائم مقام معاونت قرآن و عترت حصول نتیجه در طرح‌های قرآنی را منوط به تحقق مؤلفه‌های مختلف در جامعه دانست و تصریح کرد: قرآنی شدن جامعه زنجیره وار به عوامل و سیاست‌های کلان و کنش‌های آن بستگی دارد و در این زمینه باید به سنجش و پایش دقیقی دست یابیم و فرآیند و شکل اجرای آن بسیار مهم و در این زمینه سرمایه انسانی متخصص نقشی بسزا دارد.

در ادامه حاضرین در جلسه به بیان دیدگاه‌ها و مباحث خود پرداخته و به بحث، گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

شایان ذکر است که سلسله جلسات ایده پردازی قرآنی به صورت جلسات مستمر و با حضور اساتید، فعالین و صاحب نظران حوزه قرآن و عترت به صورت هفتگی و به منظور ارائه، تجمیع و عملیاتی نمودن ایده‌های بدیع و خلاقانه این حوزه در معاونت قرآن و عترت برگزار می‌شود.