شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#همدان#سیب

ایمان حامی‌خواه

برداشت سیب زمینی در همدان

همدان به عنوان قطب تولید سیب زمینی در کشور با تولید سالیانه یک‌میلیون تن محصول شناخته می‌شود و این یعنی یک پنجم کل تولیدی سیب زمینی در کل کشور. فصل برداشت با توجه به آب‌وهوا از اواخر بهار آغاز می‌شود و تا اوایل پاییز ادامه دارد. پیش بینی می‌شود بیش از ۶۰۰۰ هکتار در استان همدان زیر کشت این محصول استراتژیک قرار گرفته باشد.

کشاورزان بسیاری در شهرهای همدان، بهار، رزن، کبودرآهنگ و اسدآباد مشغول کشت ارقامی از سیب زمینی چون مارفونا، بامبا، چیلی، آگریا و ساتینا هستند و ۲۹ درصد اشتغال کل استان همدان هم مربوط به کشت این محصول است.

در حال حاضر ۱۰۰ درصد مزارع سیب زمینی مکانیزه و بیش از ۹۵ درصد سطح مزارع مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار است. با توجه به حجم بالای تولید سیب‌زمینی در استان، در کنار تولید، تقویت سردخانه‌ها، صنایع تبدیلی و صادرات نیز باید مورد توجه باشد که متأسفانه در این چند حوزه آن طور که باید اقدامی انجام نشده است.

میانگین برداشت سیب زمینی همدان در هر هکتار ۴۰ تن از انواع ارقام خوراکی و بذری است. سیب زمینی پاییزه با مشکلات کمتری در مقایسه با سیب‌زمینی تابستانه از نظر ماندگاری مواجه است، به‌طوری‌که در انبارهای سرد ممکن است چند سال بدون آنکه کیفیت اولیه آن تغییر کند، نگهداری شود.