شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سینما

سینما را دوباره احیا می کنیم

سینما را دوباره احیا می کنیم

عبدالرحمان شلیلیان را معمولا با ساخت آثار مستند در حوزه‌های مختلف می‌شناسیم. ساخت سریال «بچه‌های گروه بلال» یکی از اتفاقات ویژه کارنامه‌ کاری اوست چرا که با نگاه ویژه‌ به دفاع مقدس توانست ارتباط چند گروه سنی متفاوت را در این ژانر مهم به تصویر بکشد و از جایگاه گروه سنی نوجوان در روزهای دفاع سخن بگوید. با او به اوضاع و احوال تولیدات نمایشی در یکسال اخیر رسیدیم و به نکات جالبی از دیدگاه او در این عرصه پرداختیم.

عبدالرحمان شلیلیان کارگردان سینما و تلویزیون که آثاری چون «زمین آسمانی»، مستند «رقص علم»، «شهید بایَندُر» و... را در کارنامه‌ی کاری خودش دارد در خصوص وضعیت سینما به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا گفت: هر اثر هنری شامل سه ضلع است. صاحب اثر، اثر و مخاطب اثر. وقتی ما یکی از این سه ضلع را نداشته باشیم الکن است. یعنی اثر هنری نتوانسته چارچوب خودش را تکمیل کند. مخاطب ضلع اصلی ماست که متاسفانه ما آن را در سینما از دست داده‌ایم. 

او ادامه داد: به نظر می‌رسد در مسیری افتاده‌‌ایم که اسطوره‌ی سینما دچار مرگ مغزی شده است. سینما دیگر هیبت سابق خودش را ندارد و این بین کرونا هم مزید بر علت شد که مرگ سینما زودرس‌‌‌تر شود. به عقیده‌ی من آن اتفاقی که برای رسانه‌های کاغذی‌ افتاد برای سینما هم در حال رخ دادن است. 

کارگردان سریال «بچه‌های گروه بلال» برای برون رفت از اوضاع ناگوار سینما پیشنهاد داد: باید بپذیریم شرایط بد سینما خواست مملکت ما نیست‌ این قضیه موضوعی فراگیر است‌. ما رقیب‌های بسیار بی‌رحمی داریم بنابراین باید فیلم‌هایی بسازیم که قابلیت پرده‌ی سینما را داشته باشند. می‌توانیم با نگارش متن‌های خوب و ساخت فیلم‌هایی که در قد و قواره‌ی سینما هستند این هنر را مجددا احیا کنیم. بدبختانه گاهی فیلم‌هایی را می‌بینیم که اصلا جایشان روی پرده‌ی عریض سینما نیست. 

شلیلیان در آخر گفت: سینما هزینه‌های خاص خودش را طلب می‌کند. باید از نگاه جامعه‌شناسانه سینما را بررسی کرد و ساعت‌ها زمان برای تحقیق گذاشت. سینما محیط فرهنگی عمیقی دارد بنابراین هرچقدر ما به مقوله‌های فرهنگی با نگاه فنی سینما به معنی تصحیح که اصالت سینما را در خودش داشته باشد نگاه کنیم می‌توانیم موفق‌تر عمل کنیم.

خبرنگار: تبسم کشاورز 

انتهای پیام/