شهر خبر

چالش‌ها و فرصت‌های «کاوه» از دریچه بورس

 چالش‌ها و فرصت‌های «کاوه» از دریچه بورس

فولاد اقتصاد: شرکت فولاد کاوه جنوب کیش یکی از تولیدکنندگان بزرگ بیلت در کشور است که در سال ۱۴۰۰ توانسته بود ۷درصد فولاد خام کشور و حدود ۱۷درصد بیلت نیاز داخل را تولید کند تا در نهایت با رشد ۳۱ درصدی در درآمدهای عملیاتی خود تا پایان سال مالی ۱۴۰۰ روبرو شود. «کاوه» با ارزش بازاری ۱۸.۸ هزارمیلیارد تومان در بازار دوم بورس معامله می‌شود. از جمله چالش‌های مهم این شرکت بهای تمام شده محصول و قوانین مالیاتی وضع شده بر محصولات صادراتی این شرکت است. به ویژه آنکه صادرات ۵ ماه نخست سال جاری این شرکت  ۳۵ درصد تولید کل «کاوه» را به خود اختصاص داده است (از یک میلیون و۲۳۴ هزار تن تولید شمش بیلت  در ۵ ماهه نخست امسال، ۴۲۱ هزار تن سهم فروش صادراتی  این شرکت بود).

ظرفیت تولید بیلت فولاد کاوه پس از بهره‌برداری از فاز دوم تولید شمش فولادی در سال ۱۳۹۹ به ۲.۴میلیون تن در سال رسید. «کاوه» در ۵ ماه نخست سال جاری توانسته ۵۰ درصد ظرفیت تولید خود را محقق کند.

شرکت فولاد کاوه،‌ گندله مورد نیاز خود را از دو شرکت گل‌گهر و فولادمادکوش بندرعباس تهیه می‌کند و آن‌ها را در واحد احیا مستقیم به آهن اسفنجی و سپس به بیلت فولادی تبدیل می‌کند. ظرفیت تولید آهن اسفنجی این شرکت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن است که تماما در فرآیند تولید بیلت به کاربرده می‌شود؛ همچنین این شرکت در دوفاز با ظرفیت یک میلیون و۲۰۰هزار تنی به تولید بیلت می‌پردازد.

طرح های پیش روی فولاد کاوه

از جمله طرح‌های مهم فولاد کاوه جنوب‌ می‌توان به توسعه خط تولید آهن اسفنجی و افزایش ظرفیت یک میلیون تنی این واحد اشاره کرد که بنا بر توضیحات شرکت در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید. این شرکت ‌همچنین در طرح‌های مهم دیگر خود از احداث واحد گندله‌سازی (با ظرفیت ۵ میلیون‌تن در منطقه سنگان) در آینده خبر ‌داده است.

وضعیت سودآوری فولاد کاوه

فولاد کاوه با سود خالص ۱۰۰۸ میلیارد تومان  و سود ‌ناخالص ۱۴۸۲ میلیارد تومانی در بهار ‌سال جاری رشد ۵‌درصدی در سود خالص و رشد ۵۴‌درصدی را در سود ناخالص خود تجربه کرده‌ است. این افزایش سود همزمان با افزایش ۱۳.۵درصدی‌ نرخ فروش‌ بیلت برای این شرکت‌ رقم خورده؛ همچنین افزایش درآمدهای ناشی از فروش بیلت این شرکت منجر به افزایش  ۶ درصدی حاشیه سود خالص «کاوه» شده است.  این شرکت همچنین در دوماه تابستان توانسته‌ با درآمد ۳هزار و ۴۶۹‌ میلیارد تومانی، ۵۴درصد درآمد کل فصل بهار خود را محقق کند.

 چالش‌ها و فرصت‌های «کاوه» از دریچه بورس
روند سودآوری و نرخ فروش شمش فولاد «کاوه»
 چالش‌ها و فرصت‌های «کاوه» از دریچه بورس
وضعیت سودآوری و درآمدهای فصلی «کاوه»

بررسی تولید و فروش ماهانه فولاد کاوه

فولاد کاوه در مرداد ‌ماه ۱۱۰ هزارتن بیلت تولیدکرده است که از این میزان تولید ۶۲ درصد آن را صادر و مابقی آن را در بازارهای داخلی عرضه کرده است که این موضوع از اهمیت بیشتر نرخ فروش صادراتی این محصول برای فولاد کاوه حکایت می‌کند. نکته قابل‌توجه گزارش ماهانه این شرکت در مردادماه، افزایش ۶درصدی نرخ فروش صادراتی بیلت بود که به  ۱۴ میلیون و ۴۰۰هزار تومان رسید. با این حال نرخ فروش داخلی بیلت کاوه در مردادماه با ۱۱درصد افت به ۱۲‌میلیون و ۹۸۳ هزار تومان کاهش یافت. اما مجموع فروش این شرکت در مردادماه با ۱۲۱هزارتن نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۰۵ درصدی را در پیش داشته است.

 چالش‌ها و فرصت‌های «کاوه» از دریچه بورس
وضعیت فروش و تولید شمش بیلت «کاوه»

بررسی بازار جهانی فولاد

نرخ بیلت CIS در بازار های جهانی همچنان در بازه قیمتی ۵۱۰ تا ۵۳۰ دلار در نوسان است که این رقم افت یک درصدی را در یک هفته نشان می‌دهد؛ وضعیت رکودی بازارها به خصوص شرایط  وخیم مسکن چین‌ همچنان ادامه‌دار است؛ به طوری که نرخ بیلت از ابتدای سال تا کنون با بیش از ۳۷ درصد کاهش مواجه شده است؛ کارشناسان دوعامل مهم بازار مسکن چین و نرخ بهره فدرال رزرو دلیل روند نزولی کامودیتی ها می‌دانند.