شهرخبر

سی ان ان: عربستان سعودی مرکز موادمخدر خاورمیانه است

سی ان ان: عربستان سعودی مرکز موادمخدر خاورمیانه است

ایسنا نوشت: در ماه آوریل اخبار آتش‌سوزی در خانه‌ای در عربستان سعودی که به مرگ چهار تن از اعضای خانواده منجر شد، رسانه‌های عربستان را در بر گرفت. مردی پیش از افطار خانه‌اش را به آتش کشید.

به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، در گزارش پلیس عربستان آمده است که این مرد تحت تاثیر متامفتامین (شیشه) قرار داشت.

رسانه‌های عربستان اخیرا نسبت به افزایش مصرف مواد مخدر در این کشور هشدار داده‌اند و یک ستون‌نویس، ارسال مواد مخدر به عربستان را «یک جنگ علنی علیه» این کشور دانست که از هر جنگ دیگری خطرناک‌تر است.

روز چهارشنبه مقامات عربستان از ضبط بزرگترین محموله موادمخدر در تاریخ این کشور خبر دادند، محموله‌ای حاوی ۴۷ میلیون قرص آمفتامین که در انباری در ریاض کشف شد.

این اتفاق نشان‌دهنده چیزی است که کارشناسان آن را نقش رو به رشد عربستان به عنوان مرکز مواد مخدر خاورمیانه می‌دانند، افزایش تقاضاها و تبدیل شدن به مقصد اصلی قاچاقچیان سوریه و لبنان.

کارشناسان می‌گویند که این کشور یکی از بزرگترین و پولسازترین مقصدهای مواد مخدر بوده و این وضعیت روز به روز تشدید می‌شود.

عملیات روز چهارشنبه بزرگترین عملیات واحد از منظر میزان مواد کشف شده است. گرچه مقامات عربستان از انتشار نام مواد کشف شده خودداری کردند، اما دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد پیش‌تر اعلام کرده که «گزارش‌های ضبط آمفتامین از کشورهای خاورمیانه به شکل فزاینده‌ای به قرص‌هایی مربوط می‌شوند که نشان "کپتاگون" را دارند».

کپتاگون در ابتدا نام تجاری یک محصول دارویی حاوی محرک مصنوعی «فنتیلین» بود که دیگر به شکل قانونی تولید نمی‌شود. اما به گفته مرکز اروپایی نظارت بر اعتیاد، مواد جعلی با برچسب کپتاگون مکررا در خاورمیانه کشف و ضبط می‌شوند.

کشف مواد مخدر در عربستان سعودی و اطراف منطقه در طول زمان افزایش یافته است. اوایل هفته جاری، یک قایق گارد ساحلی آمریکا ۳۲۰ کیلوگرم قرص آمفتامین و تقریباً ۳۰۰۰ کیلوگرم حشیش به ارزش میلیون‌ها دلار را از یک قایق ماهیگیری در خلیج عمان کشف و ضبط کرد.

مصرف این ماده مخدر در ۱۵ سال گذشته در عربستان افزایش یافته و به ماریجوانا نزدیک شده است.

برخی معتقدند که این افزایش مصرف مواد مخدر در عربستان به دلیل افزایش عرضه آن از کشورهایی از جمله سوریه است.

کپتاگون با قیمت ۱۰ تا ۲۵ دلار در ازای هر قرص به فروش می‌رسد. این بدین معناست که اگر محموله جدید کشف شده توسط پلیس عربستان حاوی این قرص باشد، ارزش تقریبی آن در خیابان حدود ۱.۱ میلیارد دلار است!

کارولین رز، یک تحلیلگر ارشد موسسه «نیو لاینز» در واشنگتن که تجارت کپتاگون را مطالعه کرده می‌گوید: از ویژگی‌های مشترک کپتاگون و آمفتامین در مقابله با ناامنی غذایی و جلوگیری از گرسنگی استفاده می‌شود. همچنین یک سرخوشی ناگهانی به مصرف‌کننندگان دست‌می‌دهد که در مقابله با استرس تروماتیک به آن‌ها کمک می‌کند.

گرچه «حشیش» و «قات» هم در عربستان محبوبیت بالایی دارند، اما جوانان این کشور بیشتر به آمفتامین جذب می‌شوند. یکی از این جوانان می‌گوید: کپتاگون کوچک است. من و هم‌مدرسه‌ای‌هایم آن را به حشیش ترجیح می‌دهیم. بر عکس حشیش، این را می‌شود به صورت قرص خریداری کرد. تا از خانواده‌هایمان پول می‌گیریم، می‌توانیم یک قرص بخریم و حالش را ببریم.

310310