شهر خبر

چرخش ۱۸۰درجه‌ای پیرمرد پرحاشیه؛ بایدن از حرف‌هایش عقب‌نشینی کرد

چرخش ۱۸۰درجه‌ای پیرمرد پرحاشیه؛ بایدن از حرف‌هایش عقب‌نشینی کرد

رئیس جمهور آمریکا چند روز پس از حمله به دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور و طرفدارانش، از اظهارات خود عقب‌نشینی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که به‌تازگی طرفداران دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور را تهدیدی برای دموکراسی آمریکایی خوانده بود، از گفته خود عقب‌نشینی کرد.

بایدن در جریان نشستی مطبوعاتی در کاخ سفید گفت: هیچکدام از طرفداران ترامپ را تهدیدی برای کشور نمی‌دانم بلکه فکر می‌کنم هرکس که خواستار استفاده از خشونت شود، به هنگام بروز خشونت، نتواند آن را محکوم کند، از تایید نتیجه انتخابات سر باز بزند و بر تغییر راه و روش قانونی شمارش آراء اصرار بورزد، تهدیدی برای دموکراسی است.

البته اظهارات بایدن با ادبیات سیاسی که اخیرا به کار برده بود، ۱۸۰درجه فرق می‌کند.

او در جریان سخنرانی پنجشنبه هفته گذشته در تالار استقلال فیلادلفیا که در سال ۱۷۷۶ شاهد امضای اعلامیه استقلال آمریکا بود، با اشاره به «نیروهای ماگا»، گفت: دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان ماگا، نمایانگر نوعی افراط‌گرایی هستند که بنیان‌های جمهوری ما را تهدید می‌کنند.

بایدن در ادامه اظهارات خود، در توییتی نوشت: دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان ماگا، دقیقا تهدیدی برای روح این کشور هستند.

مقصود بایدن از ماگا، سرنامی است که از شعار مشهور ترامپ یعنی «عظمت را به آمریکا بازگردانیم» (Make America Great Again) ساخته شده است.

بایدن در ادامه چرخش ۱۸۰درجه‌ای خود گفت: مردم با رای دادن به دونالد ترامپ و حمایت از او، به حمله به ساختمان کنگره یا نقض انتخابات رای نداده‌اند بلکه با این کار، از فلسفه‌ای که بدعت گذاشته، حمایت کردند.

این در حالی است که بایدن همین هفته گذشته، «فلسفه ماگا» ترامپ را به «شبه فاشیسم» تشبیه کرده بود.

ظاهرا رئیس جمهور آمریکا با اظهاراتش، سعی دارد تا آتش خشم جمهوری‌خواهان هوادار ترامپ را در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در ماه نوامبر، برافروخته کند، اما راهبردی که به کار گرفته، می‌تواند پرخطر باشد. در واقع هیلاری کلینتون در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا با یک جمله، حمایت طرفداران رقیب خود را دوچندان کرد؛ وی در آن برهه گفته بود که نیمی از طرفداران ترامپ «قشر رقت‌انگیز و مفلوک» هستند. در آن برهه و در جریان انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا، بیش از ۷۴ میلیون آمریکایی به ترامپ رای دادند؛ هرچند او در پایان رقابت را به بایدن واگذار کرد.