شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#آرژانتین#ونزوئلا

آخرین اخبار از وضعیت خلبان ایرانی که ۹۰ روز است در آرژانتین توقیف است | پوشیدن لباس بسیج جرم است؟

در ادامه ماجرایی که آمریکا علیه یک فروند هواپیمای ۷۴۷ بویینگ متعلق به خطوط هواپیمایی امتراسور ونزوئلا و خلبان ایرانی آن ایجاد کرده، غلامرضا قاسمی خلبان ایرانی در گفت‌وگو با شبکه المیادین توضیحات جدیدی مطرح کرد. 

کاپیتان قاسمی

​به گزارش همشهری آنلاین، این هواپیما ششم ژوئن وارد بوینس آیرس پایتخت آرژانتین شد و بعد از آنکه محموله خود را تخلیه کرد، به بهانه تحریم‌های آمریکا، نتوانست سوختگیری کند لذا برای سوختگری مجوز ورود به اروگوئه را گرفت اما این کشور نیز در لحظات آخر مجوز خود را لغو کرد تا هواپیما ناچار شود دوباره در آرژانتین فرود آید تا در آنجا با توقیف روبه‌رو شود. 

همراه کادر چهارده نفره هواپیمای ونزوئلایی پنج ایرانی هم بود. چندی پیش رسانه‌ها اعلام کردند که یک قاضی آرژانتینی ۱۲ سرنشین از ۱۹ سرنشین هواپیمای آرژانتینی را آزاد کرده که فقط یکی از آن‌ها ایرانی است و بقیه اجازه خروج از آرژانتین را ندارند تا تحقیقات ادعایی تکمیل شود.

ترویج اتهامات در رسانه‌های آرژانتینی؛ کادر ایرانی، نظامی است!

غلامرضا قاسمی خلبان ایرانی این هواپیما در گفت‌وگو با بخش اسپانیولی شبکه خبری المیادین لبنان، تأکید کرد که ۹۰ روز از حضورش در آرژانتین گذشته و او هنوز نمی‌داند که مشکل اصلی چیست و چرا در آرژانتین توقیف شده است

قاسمی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود شما نظامی هستید گفت، «من خلبانم. مدرک بین‌المللی سازمان هواپیمایی ایران را دارم. خیلی درباره افراد کادر ما سوال می‌کنند. گفته‌ام که ما دو گروه داریم. یک گروه ونزوئلایی تحت آموزش هستند... روز نخست هیچ چیز نگفتند و همه چیز طبیعی بود. وقتی وارد آرژانتین شدیم، محموله را تخلیه کردیم و خواستیم خارج شویم. همه چیز طبیعی بود. فعالیت ما طبق مجوز سفری بود که به موجب آن و قوانین بین‌المللی وارد آرژانتین شده بودیم. تا آن زمان هیچ مشکلی نبود اما بعد گفتند که به هواپیما سوخت نمی‌دهند. از آن روز به بعد زنجیره‌ای از مشکلات ایجاد کردند. الان حدود ۹۰ روز است اینجاییم اما نمی‌دانیم مشکل [اصلی] چیست.

المیادین پرسید، «آیا کاپیتان قاسمی آنچنان که رسانه‌های آرژانتین مدعی شده‌اند، سرباز [نظامی] نبوده و آیا به این دلیل که یک روز در ارتش خدمت کرده، این جرم است؟» و قاسمی گفت، «کشورم حدود چهل سال پیش در حال جنگ با عراق بوده و کشورم سازمانی دارد به نام بسیج. همه هموطنانم لباس نظامی می‌پوشیدند و برای دفاع از سرزمینشان [به میدان جنگ] می‌رفتند... برادرم حدود ۳۹ سال پیش در این جنگ شهید شد... در هر کشوری این طبیعی است. آیا در آرژانتین، زمانی که جنگ بر سر جزیره مالویناس [جنگ فالکلند با بریتانیا] بود، کسی لباس نظامی یا جنگی نپوشید و از کشورش نرفت دفاع کند؟ پس خیلی طبیعی است که مردم لباس نظامی بپوشند و بروند از کشورشان دفاع کنند.

بالاخره اتهامی که زده‌اند، چیست؟

قاسمی با بیان اینکه «من استاد خلبان هستم و مستنداتم را به وکیل داده‌ام و از بیست سال پیش خلبانی کرده و انواع هواپیماها را سوار شده‌ام و شش سال است که بویینگ ۷۴۷ را هدایت می‌کنم» در پاسخ به این سوال که بالاخره اتهامی که به شما زده‌اند چیست، گفت،‌ هنوز هیچ چیز برای ما روشن نیست. وکیلمان چیز مشخصی به ما نگفته. روزهای اول می‌گفتند که محموله شما چیست؟ آیا محموله ویژه است؟ ما نگران محموله شما هستیم. دو سه هفته پیش هم قاضی تأکید کرد که هیچ مشکلی در محموله نیست و گمرگ آن را آزاد کرده.. باید قوانین هر کشوری رعایت شود. ما منتظریم که دستگاه قضای آرژانتین چه تصمیمی می‌گیرد. من خوشحالم که خیلی از مسئولان آرژانتینی در مصاحبه‌هایشان گفته‌اند که این افراد هیچ مشکلی ندارند و می‌توانند آرژانتین را ترک کنند. منتظریم که دستگاه قضا، رسماً نظرش را اعلام کند.

خلبان ایرانی: ما جرمی مرتکب نشده‌ایم

این خلبان ایرانی با بیان اینکه «من فرد سیاسی نیستم و نمیدانم چه اتفاقی افتاده و ما کاری جز رعایت قوانین نکرده‌ایم» گفت، ما جرمی مرتکب نشده‌ایم... اگر به ما سوخت داده بودند، ما الان رفته‌ بودیم و هیچ اتفاقی نیفتاده بود. حتی تا روز بعدش که عازم اروگوئه شدیم هیچ مشکلی نبود اما نمی‌دانم که چرا این کشور مجوز ورودی که به ما داده بود، هنگام ورود به حریم هوایی این کشور، لغو کرد... طی بیست سال فعالیتم چنین چیزی ندیده‌ام که کشورش ابتدا مجوز بدهد و هواپیما که روی هواست، مجوز را لغو کنند. ونزوئلا عضوی از ایکائو است. این رفتار اروگوئه را این کشور باید دنبال کند که چرا اینطور با ما رفتار کردند.

رسانه‌های آرژانتین شایع کرده‌اند، محموله، نظامی بوده!

قاسمی در پاسخ به این سوال که رسانه‌های آرژانتینی ادعا کرده‌اند که محموله هواپیما، نظامی بوده گفت، روز اول از ما همین سوالات را می‌پرسیدند که آیا محموله ویژه دارید؟ گفتیم نه. شما گمرک دارید. بدهید بررسی کنند. ما هیچ محموله ویژه یا ممنوعه با خود نداریم... بارِ ما قطعات یدکی است. حتی پلیس هم این را موقعی که می‌خواستیم آنجا را ترک کنیم پرسید. گفتند، محموله شما ویژه است؟ گفتیم نه. این محموله از مکزیک آمده و قطعات یدکی خودرو است. گمرک کشورتان هم بهترین منبع برای بررسی محموله است. قاضی هم دستور بررسی محموله را داد. بازرسی کردند و هیچ مشکلی نبود و از گمرک آرژانتین هم ترخیص شد. 

اگر مشکل بنزین نبود، الان ما رفته بودیم و این مشکلات نبود

قاسمی در پایان در پاسخ به اینکه چه پیامی برای مسئولان دولت آرژانتین دارد گفت، مطمئن باشند که همه کسانی که در این پرواز بوده‌اند، جزء کادر پروازی بوده‌اند. هیچ کس هیچ اشتباهی مرتکب نشده و همه، قوانین آرژانتین را رعایت کرده‌اند. اگر مشکل بنزین نبود، همه اینها الان کنار خانواده‌شان بودند. امیدوارم طبق قانون در اسرع وقت این مشکل حل شود تا همه به کشورشان بازگردند و کنار خانواده‌شان باشند. 

چندی پیش ماریو آرّاگا مدیر شرکت امتراسور نیز با المیادین مصاحبه کرد و در خصوص توقیف هواپیما و عدم اجازه خروج به برخی از افراد کادر پروازی به المیادین گفت، «ما نسخه‌ای از پرونده را که به دستمان رسید، دیدیم همه جا نوشته دفتر اف.بی.آی. دفتر تحقیقات فدرال... هیچ چیزی نبوده و نیست. در مرحله بعد دریافتیم که اصلا آمریکا در خط مقدم و در رأس اتفاقاتی است که دارد برای ما می‌افتد. علاوه بر این، قاضی یک دادگاه فدرال در فلوریدا دستور مصادره هواپیما را هم داده و می‌خواهند هواپیما را در سلطه خودشان بگیرند».

ماه گذشته نیز «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرده بود که ایالات قصد دارد هواپیمای باری ونزوئلا را که از ۶ ژوئن (۱۶ خرداد) توقیف کرده به سرقت ببرد.