شهر خبر

مجارستان: جنگ اوکراین، اتحادیه اروپا را عمیقاً تضعیف کرده است

مجارستان: جنگ اوکراین، اتحادیه اروپا را عمیقاً تضعیف کرده است

وزیر امور خارجه مجارستان می‌گوید شهروندان اروپایی هزینه جنگی را می‌پردازند، که هیچ مسئولیتی در شروع آن نداشته‌اند و سران اروپا هم در محافظت از شهروندانشان شکست خورده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «پیتر سیارتو»، وزیر امور خارجه مجارستان اعلام کرد سران اتحادیه اروپا در حفاظت از شهروندانشان در برابر پیامدهای جنگ اوکراین، شکست خورده‌اند و درگیری‌‎های نظامی در اوکراین، اتحادیه اروپا را عمیقاً و «به شکل فاجعه‌آمیزی» تضعیف کرده است.

سیارتو که در نشست «بالکان باز» سخنرانی می‌کرد؛ درباره تأثیرات جنگ اوکراین بر اتحادیه اروپا گفت: تأثیرات اقتصادی و بحران ویرانگرِ انرژی، منجر به تضعیف فاجعه‌آمیز اروپا و اتحادیه اروپا شده و شهروندان اروپایی دارند هزینه جنگی را می‌پردازند که حتی مسئول آن نیستند.

به گفته وزیر خارجه مجارستان «به منظور اطمینان از اینکه تأثیرات جنگ اوکراین، برای قاره اروپا کُشنده نخواهد بود، باید گفتگوها بین کشورهای اروپایی آغاز شود».

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: کمبود مواد غذایی در کشورهای در حال توسعه (در نتیجه جنگ اوکراین)، موجب شده صدها هزار نفر با نگرانی از وقوع قحطی، کشورهای خود را ترک کنند و هم‌اکنون مرزهای مجارستان با سطح جدیدی از هجوم مهاجران روبرو شده است.

مجارستان، برخلاف اکثر کشورهای اتحادیه اروپا، از همان آغاز جنگ در اوکراین، بی‌طرفی خود را حفظ و از ارسال تسلیحات به اوکراین یا روسیه، خودداری کرد. استدلال دولت «ویکتور اوربان»، نخست وزیر مجارستان این است که ارسال تسلیحات، مجارستان را به رویارویی نظامی مستقیم با روسیه می‌کشاند و این در راستای منافع مجارستان نیست.

افزون بر این، مقامات مجارستان بارها اتحادیه اروپا را به خاطر اعمال تحریم‌ها علیه مسکو هدف نقد قرار دادند و اصرار دارند که اقدامات تنبیهی علیه روسیه، بیشتر مانعی بر سر راه این اتحادیه ایجاد می‌کنند تا روسیه.

با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین (۵ اسفند ۱۴۰۰)، آمریکا و کشورهای اروپایی به منظور توقف پیشروی ارتش روسیه و حمایت از اوکراین، ضمن اعمال تحریم‌های شدید علیه مسکو، در شش ماه گذشته جنگ، انواع سلاح و تسلیحات را برای ارتش اوکراین ارسال کرده‌اند.