شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حیات وحش#حیوانات
گوناگون

حیات وحش | تلفات حیات وحش

خشکسالی تأثیری بر حیوانات حیات وحش نداشته است!

در سال جاری تاکنون گزارشی از تلفات حیات وحش ناشی از خشکسالی نداشته‌ایم.

خشکسالی تأثیری بر حیوانات حیات وحش نداشته است!

تاثیرات خشکسالی بر تلفات حیات وحش

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به آمادگی برای حفاظت از حیات وحش استان تهران در برابر شرایط خشکسالی، نبود علوفه و آب کافی گفت: در سال جاری تاکنون گزارشی از تلفات حیات وحش ناشی از خشکسالی نداشته‌ایم.

محمد کرمی در گفت و گو گفت: به تاثیر خشکسالی سال جاری بر حیات‌ وحش استان تهران اشاره کرد و گفت: تاثیرات منفی خشکسالی بر حیات وحش مستلزم مطالعه است اما به عنوان مثال با دو سال خشکسالی تاثیر بسزایی بر وضعیت آن‌ها نخواهد داشت چراکه حیات وحش توان وفق دادن خود با شرایط مختلف محیطی را دارند.

وی به تمهیدات لازم اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی محیط زیست استان تهران در شرایط خشکسالی اشاره کرد و افزود: بعضی مواقع در خشکسالی و شرایط آب و هوایی خاص به‌صورت دستی به حیات وحش علوفه داده می‌شود البته این کار اصولی نیست و نباید انجام داد اما برای عدم کوچ آن‌ها در شرایط خاص این کار را انجام می‌دهیم.

کرمی مهم‌ترین تمهیدات را آبرسانی به آبشخورها دانست و اظهار کرد: در شرایط خشکسالی به‌ویژه در مناطق جنوبی تهران مانند «منطقه حفاظت شده دشت کویر» که منابع آبی ضعیف‌تری نسبت به منابع آب شمالی استان دارند، آبرسانی دستی نیز انجام می‌شود و با استفاده از تانکرهای آب آبشخورها را پر می‌کنند البته در صورت مساعد شدن شرایط این امر انجام نخواهد شد. بعضی آبشخورها مصنوعی ودست‌ساز هستند و توسط ماموران اجرایی تمیز هم می‌شود.

وی درباره منابع آبی شمال استان تهران گفت: این منابع شرایط بهتری نسبت به منابع جنوبی استان دارند چراکه کوهستان‌ها، چشمه‌ها و رودخانه‌ها به سمت آن‌ها جریان دارند. احتمال کم شدن آب این منابع بر اثر خشکسالی وجود دارد اما قطع نخواهند شد. در نقطه‌ مقابل در منابع آبی جنوب استان خشکسالی نمود بیشتری دارد و احتمال خشک شدن همان منابع اندک آبی وجود دارد. به همین دلیل ماموران اجرایی آبرسانی به این مناطق را انجام می‌دهند تا با رسیدن به فصل بارش در زمستان و بهار شرایط مساعد شود.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش درباره تاثیرات منفی چنین شرایطی بر حیات وحش توضیح داد: باتوجه به تمهیدات انجام شده، این شرایط تاثیر بدی بر حیات وحش نخواهد داشت اما احتمال دارد در تعداد زایمان آن‌ها موثر باشد. در سال‌هایی که سال گذشته‌شان شرایط آب و هوایی، میزان علوفه و آب مناسب بوده است دوقلوزایی در حیات وحش را شاهد هستیم اما در شرایط نامساعد احتمال تک قلوزایی آن‌ها وجود دارد. حیات وحش شرایط محیطی را درک می‌کند. به همین دلیل جمعیت خود را با زایمان کمتر کنترل می‌کنند تا بتوانند شرایط سخت ناشی از خشکسالی را طی کنند. در صورت گذر از چنین شرایطی با شرایط مساعدتر، ترسالی،علوفه مناسب و آبشخور پر آب جمعیت خود را افزایش می‌دهند.

وی تاکید کرد: در سال جاری تاکنون گزارشی از تلفات حیات وحش ناشی از خشکسالی نداشته‌ایم.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش در پاسخ به سوال ایسنا که باتوجه به پیش‌بینی هواشناسی فصل بارش دیرتر آغاز خواهد شد چه تمهیداتی برای حفاظت از حیات وحش شده است، اظهار کرد: ما آمادگی لازم برای چنین شرایطی را با آبرسانی و علوفه‌دهی دستی داریم حتی در مناطق جنوبی استان مانند منطقه حفاظت شده کویر اکنون ماموران اجرایی در حال آبرسانی هستند.

کرمی در پایان درباره علوفه دهی به حیات وحش گفت: اگر مراتع ضعیف شوند و شاهد شرایط سختی برای حیات وحش باشیم، در مقاطعی به‌صورت محدود در حدی که حیوان «دستی» نشوند، علوفه‌دهی به صورت دستی انجام می‌شود البته نباید حیوان به این موضوع عادت کند. به همین علت تنها در برخی شرایط سخت این اقدام انجام می‌شود تا به شرایط ترسالی، فصل بارش و تولید علوفه در مراتع برسیم که حیوان تغذیه لازم را داشته باشد.

منبع: ایسنا