شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#دولت سیزدهم#پرسپولیس#استقلال#شفافیت
کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایبِنا:

جدیت دولت سیزدهم در اصلاح نظام بانکی/ ارز توافقی منجر به رونق صادرات شد

کارشناس اقتصادی گفت: دولت در حوزه نظام بانکی جدی و بدون تعارف‌تر شده است. از جمله کار‌های صورت گرفته ایجاد شفافیت بدون ملاحظات برای تمام بانک‌ها در تسهیلات پرداختی، بارگذاری اطلاعات تمامی شرکت‌های دولتی در کدال، خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس است.

حسین محمودی‌اصل؛ کارشناس اقتصادی در گفت وگو با ایبِنا درباره ارزیابی خود از عملکرد دولت در اصلاحات نظام پولی و مالی گفت: روند بهتری در نظام پولی و مالی شکل گرفته است. در این میان می‌توان به مبادله ارز توافقی اشاره کرد که التهابات بازار ارز را کاهش داد و با افزایش محدود ارز نیمایی انگیزه صادرات را تقویت ساخت. امیدوارم اعداد ارز نیمایی منطقی‌تر شود تا صادرکنندگان انگیزه بیشتری برای صادرات پیدا کنند.


وی در ادامه اضافه کرد: افزایش سپرده قانونی به ۵ درصد و ارزیابی عملکرد بانک‌ها اتفاق مثبت دیگری به حساب می‌آید که برای نظم دادن به روند حرکتی بانک‌ها صورت گرفت. گزارش‌ها از مانده تسهیلات بانک‌ها نگران کننده بود، زیرا تسهیلات در دوران گذشته با نرخ‌های پایین و تنفس‌های بالا ارائه می‌شد و برگشت مناسبی هم نداشت. قاعدتا در چنین شرایطی منابع فوق در ملک سرمایه‌گذاری می‌شد و سود‌های وحشتناکی هم برای سرمایه گذاران از منابع عمومی ایجاد می‌کرد.


این کارشناس اقتصادی در این خصوص یادآور شد: دولت در حوزه نظام بانکی جدی و بدون تعارف‌تر شده است. از جمله کار‌های صورت گرفته ایجاد شفافیت بدون ملاحظات برای تمام بانک‌ها در تسهیلات پرداختی، بارگذاری اطلاعات تمامی شرکت‌های دولتی در کدال، خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس است. دولت در مورد قوانین و مقررات با مجلس تعامل خوبی دارد. همچنین حذف ارز ۴۲۰۰ هم اقدام قابل توجهی بود که باید با بسترسازی بهتری انجام می‌گرفت.


محمودی اصل در همین رابطه اضافه کرد: دولت در حوزه پولی و بانکی در مجموع عملکرد نسبتا مثبتی داشت، اما متاسفانه نبود قوانین مربوط به حوزه مالیاتی باعث شد، تولید نسبت به گذشته کاهش پیدا کند و انگیزه‌های دلالی و سوداگری رو به افزایش رود. این مسئله از اینکه دولت به دنبال قیمت گذاری دستوری و ثبات قیمت‌ها بود، ناشی شد.


وی در ادامه بیان کرد: ثبات قیمت از دستور به وجود نمی‌آید، این کار مانند اتفاقی که در صنعت خودرو روی داد، باعث می‌شود در عوض مردمی کردن اقتصاد، دلالی مردمی شود. در این وضعیت به جای اینکه منابع به سمت تولید حرکت کند، دلالی به مردم می‌رسد. دولت باید در این حوزه بازنگری انجام دهد تا با تقویت آن، در کنار هدایت کامل تسهیلات به سمت تولید، مفید واقع شود. همچنین با تصویب قوانین مناسب مالیاتی و از سوی دیگر حمایت از تولید توسط دولت و مجلس کاری انجام گیرد که سود تولید به حداکثر و ریسک آن به حداقل برسد.


این کارشناس اقتصادی درباره مدیریت بازار ارز با ارز توافقی نیز اظهار داشت: اولین تاثیر مدیریت بازار ارز درباره گروهی که صادرات انجام داده بودند و اسکناس در اختیار داشتند، این بود که با قیمت معقول تری آن را به فروش رساندند. طبیعتا انگیزه صادرات و فروش ایجاد شد، زیرا باید در سامانه نیما آن را ۲۵ هزار تومانی عرضه می‌کردند، اما زمانی که قیمت به ۲۹ یا ۳۰ هزار تومان رسید، ابتدا ارز خود را وارد بازار کردند و در ادامه نقدینگی در گردش برای صادرات به وجود آمد.